القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية متمرده الفصل السابع 7 بقلم فاطمه مصطفي

 رواية متمرده الفصل السابع 7 بقلم فاطمه مصطفي

رواية متمرده الفصل السابع 7 بقلم فاطمه مصطفي

رواية متمرده الفصل السابع 7 بقلم فاطمه مصطفي

الى الذين لا يؤمنون بالحب كيف تحيا قلوبكم ف و الله توجد السعاده حيث يوجد الحب ليس فقط حب المحبوب بل حبك لأهلك اخواتك اصدقائك غير من نفسك حاول ان تجد الحب لتجد السعاده
ميسون: وحشتني مصر وحشني بيتنا و هبلنا و ضحكنا
اسر: هو احنا من امتى مكناش هبل
ميسون: اول ايام جوازنا كنا مش طايقين بعض خاالص
اسر: الوقت كفيل يغير كل حاجه حتى كفيل انه يغير الأشخاص نفسهم
ميسون: تصدق انك بتقول حكم لا شابوو
اسر: بس يا هبله روحي نامي
ميسون: هقوم بس اخد دش علشان اعرف انام
دلفت ميسون إلى المرحاض اخدت دش ارتدت بيجامه و خرجت كي تنام بينما اسر غطى في النوم
و لكن قبل أن تنام رن هاتف ميسون
اندهشت ميسون عندما رأت اسم ايلام رفيقة دربها و صديقة عمرها و أنيسة وحدتها
ايلام: اعاااا ازيك يا روحي عامله ايه
ميسون: قلبي اللي وحشاني انتي عامله ايه انا بخير
ايلام: دايما يارب انا بخير
ميسون: انا و انتي يا رب ان شاء الله اي الأخبار
ايلام: مش كويسه يا ميسون
ميسون: ليه كدا بس يا قلبي
ايلام: بدأت تحكي لها عن عمر و عما حدث معهما إلى ان غضب منها عمر و تركها في منتصف الطريق
ميسون: مش يمكن بيحبك طيب
ايلام: مش عارفه و الله انا رايحه اتمشى على البحر سلام
ميسون: خلي بالك من نفسك سلام
اتجهت ميسون إلى النوم بينما ذهبت ايلام إلى البحر و عندما وصلت وجدت عمر جالسا شارد حزين ذهبت ايلام وجلست بجواره
ايلام: اسفه والله مكنش قصدي ان ازعلك او اتعصب عليك بس انا لما اتعصب مش بشوف
عمر: لا مجتش عليكي يعني محدش بيحبني
ايلام: بطل هبل بقا
عمر: يعني بتحبيني
ايلام: مش عارفه بس نقدر نكون صحاب
عمر: اكيد نقدر نكون صحاب
ايلام: احكي عنك شويه
عمر: انا عمر الغرباوي 28 سنه كلية شرطه اهلي ميتين و مليش حد يعتبر بس الحمدلله عايش
ايلام: انا هنا اهو صحاب
عمر: ماشي يا صاحبي يلا نمشي
ايلام: يلا يا زميلي
و انطلاقا الاثنين معا هل سيظلوا اصدقاء ام للحب كلمة أخرى
****************
ميسون: اهلا اهلا بالعيد مرحب مرحب بالعيد هي هي هي لولولولولي العيد قرب و هتبقى مدعكه يا شقيق نبدأ ترويقة العيد بقا بدأت ميسون في تنظيف غرفتها وضعت كرسي وقفت عليه ثم صعدت الى فوق الدولاب لتنظفه قامت بتنظيفه جيدا و لكنها لا تعرف كيف تنزل مرة أخرى من فوق الدولاب
ميسون: اعاااااااااأااا اغيثونا اغيثونا الحقونااا يا لهووي مكنش يومك يا بت يا ميسون يا اختي هتروحي فيها قتيله
اسر: اي يا نيله بتهببي اي عندك
ميسون: قولت اني بنت و ست بيت شاطرة و هنضف طلعت انضف معرفتش انزل مكنش يومي و مش عارفه اعمل اي ساعدني
اسر: هاتي ايدك علشان اساعدك
ميسون: لا خايفه
اسر: هاتي بس ايدك و متخافيش
مدت ميسون يدها ل اسر و ما ان مسك يدها حتى سقط بها على السرير فقد وقعت فوقه
اسر: اه ضهري اتكسر ضهري في ذمة الله منك لله
ميسون: معلش يا شبح
اسر: معلش يا معلش الدنيا لاويه دراعي
ميسون: هتعملي فيها حمزه نمره هقلبلك على عمرو دياب
اسر: عمرو دياب لو عرف هيعتزل الفن
ميسون: من جمال صوتي طبعا
اسر: انتي تتخرسي دلوقتي علشان هتشل منك
ميسون: متشكرين يا رجوله هكمل تنضيف
اسر: و انا هكمل نوم
دلف اسر إلى غرفته و غطى في النوم
اما ميسون استكملت تنضيفها و هي تدندن سلطان يا زميلي لوحدي حمله ابعد عني عشان غشيم عمرك يوم ما تكون زميل مبصحبش هلافيت انا عناااب
ميسون: ايوه انت عناب و انا مين بتوع الملالين تك نيله تركت ميسون التنضيف و بدأت ترقص استيقظ اسر على صوت غنائها العالي و اندهش مما وجدها عليه
و نشوف عملت اي المره الجايه
**********&***
في شركة الباش مهندس احمد
نزل من سيارته متجها الى شركته و بينما هو ذاهب خبط في بنت
اسر: انا اسف و الله مكنش قصدي مش واخد بالي
البنت رفعت وجهها: مفيش داعي للاسف انا كمان مش واخده بالي
اندهش احمد من جمال تلك الفتاه ف كانت حقا جميله بدون اي مساحيق التجميل تبدو كالبدر في طلعته
احمد: متشكر ليكي فرصه سعيده
ميسون: انا اسعد تشرفت
دلف احمد إلى الشركه بينما ذهبت تلك الفتاه
ترى من هي تلك الفتاه
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات