القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عوض آل معتصم الفصل الرابع 4 بقلم رحمة ايمن

 رواية عوض آل معتصم الفصل الرابع 4 بقلم رحمة ايمن
رواية عوض آل معتصم الفصل الرابع 4 بقلم رحمة ايمن

رواية عوض آل معتصم الفصل الرابع 4 بقلم رحمة ايمن

معتصم : انتي الي ربطي ايدي كده 
رحمه بتوتر : انا ...
"يقوم بتقريب لها "
معتصم  : انتي اي 
غمضت عيني وحطيت ايدي بطريقه عفويه علي وشي ، كنت واثق انه هيضرني هيضربني زي ما هو كان بضربني .
"يقوم برجوع للخلف بتوتر  "
معتصم : خايفه كده لي 
رحمه : هتضربني صح
معتصم : هضربك عشان ضمتي ايدي
رحمه : بس انت قربت عليه يبقي عايز تضربني 
معتصم :...
"ينظر لجسمها يجد به الكثير من العلامات فيغضب ويتركها ويذهب "
___________________
نبيله : الفطار مع..
معتصم بتجاهل وتحرك للباب  : مش عايز هفطر في شركه 
في شركه ..
فهد : اهلا بالكنج 
معتصم : سيبك مني خالص
فهد : اوبا ، مش في المود وهيجي كلو علي قفانه 
معتصم: فين ورق الاجتماع 
فهد : كلو علي مكتبك وعلفكره جيت بدري اهو وغريبه د..
"يقوم بنظر ليده "
فهد : ها كاسر اي المره دي ، مرايه حمام ول العربيه ول كوبايه 
معتصم : .....
فهد : قلتلك الف مره مطلعش عصبيتك علي جسمك ، مبسوط كده 
معتصم : فهد مش وقته 
فهد : هسيبك شويه واجي فتره ونتكلم ومش هسيبك غير لما نتكلم فاهم 
معتصم : ....
فهد : معتصمم فااهم 
معتصم: اممم 
"في فله النواري " 
شرين : وحشتني يا غالي 
السيد : وانتي كمان اوي ، العيال عملين اي وبابا 
شرين : العيال كويسين و بسالو عليك علطول وحمايه كويس ومستنيك  ، امتي هتيجي بقي بطبطوي وحشتني 
السيد : هخلص الصفقه دي واجي علطول يا قلبي 
شرين : جبت معاك الحاجات والهدايه ، احم اكيد لو مجبتهمش خلاص يا حبيبي 
السيد : لاء جبت كل حاجه 
شرين : ماشي يا قلبي هقفل بقي خد بالك من نفسك
السيد : حاضر 
"يقومو بالقفل "
كرستينا : يسلام عليكي انتي وعلي تمثيلك 
شرين : ههه هو اي الي وقعو فيا غير اسلوبي وغبائه 
كرستينا : حد يقدر يغلبك ههه مفيش طبعا وكمان كنت عايزه الحاجات دي ضروري ثانكس مامااا  
"تقوم فاطمه بالخروج فتوقفها "
شرين : ريحه فين يا ست فاطمه 
فاطمه : الجامعه ، مش هطفش 
شرين : واضح انه سكتلك كتير تحبي اجيب الكرباج 
فاطمه بتوتر : براحتك انا مبخفش منك 
شرين بغضب : لاء لازم اجيبو بقي عشان تتربي 
كرستينا : خلاص يا حجه امسحيها فيه ، هيه مش منها نفع اصلا مش هيعمل فيها حاجه 
شرين : عشان خاطر كرستينا بس ، اتفضلي وتيجي علطول 
فاطمه :.....
_____________________
"في شركه الجدواني عم معتصم "
شهاب : يووه كفايه مقارنات بقي اروح اقتلو عشان تستريح 
خالد : بطل تصوت زي النسوان وشوفلنا حل نخلص عليه هو وابوه 
شهاب : انا مش ساكت انا بحاول وبعمل جهدي في شغي وبحاول اخليك تفتخر بيه بس..
خالد : ههه افتخر فيك ، شوف هو فين وانت فين وانت بتعمل جهدك بس في حاجات تانيه فهمنها كويس 
شهاب :....
خالد : امشي من وشي واذا عرفت حاجه جديده تعالي بلغني 
....................
معتصم : لو عرفت تخلي الون ده غامق شويه هيكون احسن والبضاعه هتتسلم بكره مش عايز اي لخبطه ... انتهي الاجتماع 
فهد : اااه واخيرا 
"يقومون الاعضاء بضحك ويغادرون "
معتصم : بطل كسل بقي واعملك حاجه مفيده بدل الضياع ده 
فهد : هجيب قهوه تشرب 
"يقوم بتنهيد وتحريك رأسه بسلب"
فهد : يبقي هتشرب
"بصوت عالي " 
فهد : سعيد اتنين قهوه هنا 
السكرتير : حاضر يا فندم 
في المكتب ...
فهد ببرائه : اي موزه 
معتصم بستغراب : مش فاهم 
فهد : عيب عليك ، سرحان وبتفكر يبقي موزه اكيد 
معتصم ببرود : يعني انا لازم عشان بفكر ابقي بفكر في وحده زيك يا قذر 
فهد : تمام يبقي انت معتصم الي انا اعرفه مالك بقي
معتصم : اتجوزت 
فهد : نعم !
معتصم :....
فهد : حفيده النواري 
معتصم : امم 
فهد : لاء مش مصدق ! انت بتهزر صح .. ضربات قلبي ارتفعت وح...
معتصم : هتافور هطردك
فهد : تمام انا بقيت كويس ، امتي بقي امبارح
معتصم : امم
فهد : مقلتليش لي كنت اروح انقي وحده من هناك ، اي حلوين 
معتصم : امم نفس نوعك كده تليق عليهم 
فهد : انت بتهني صح ، ربنا يسمحك
معتصم : ههه 
فهد : يسطا انا احيانا بنسى شكلك وانت بتضحك والله
معتصم بجمود : احم ، مش وراك شغل يلا 
فهد : لاء طول ما انت موجود انا فري 
معتصم: طيب يلا فري من هنا عشان ورايا شغل 
فهد : لاء قعدلك هنا انت فاكر الموضوع هيعدي كده اتكلم يلا 
....... بعد ربع ساعه 
فهد : امير السوفتي تاني يا معتصم  !
معتصم : بقينا نلعب علي المكشوف مش كده 
فهد : بلاش الي حصل زمان يتكرر يا معتصم ، بلاش متهات تاني 
معتصم : مش هرتاح يا فهد مش هرتاح غير لما اخلص عليه 
فهد : عارف انه الي حصل زمان كان صعب بس هتقف عند النقطه دي لامتي 
معتصم : لما تشوف الخيانه يعينك هتعرف الي انا مريت بيه ، فهد انا مش هرحمه مش هرحمه وبوعدك بده 
فهد : طيب خلاص اهدا اعمل الي يريحك وانا في ضهرك ديما 
معتصم : شكرا شريك 
"تصل رساله لفهد "
فهد : اعتقد كده انا خلصت 
معتصم :"يبتسم بمكر "
فهد : هاجي بكره في المعاد متحبكهاش بقي 
معتصم : اما نشوف نهاية الموضوع ده فين فهد بيه 
معتصم : هخلع انا ها ، باااي 
في فله معتصم ...
رحمه : انتي طنط نبيله 
نبيله : اه يا هانم انا 
رحمه : لاء انا مش هانم انا رحمه عادي 
نبيله : حضرتك مرات معتصم بيه يبقي هانم اكيد 
رحمه : احم ، هو بيجي امتي ؟
نبيله : بليل كده ، انتي لسه صاحيه احطلك الفطار 
رحمه : لاء انا صاحيه من زمان ومش جعانه هستنى 
نبيله : بس يا هانم مينفعش هو ...
رحمه : انا الي بقلك يا طنط لو سمحتي سبيني علي راحتي 
نبيله : حاضر يا هانم 
ترن ترن ترن ترن 
رحمه : الو يا قلبي وحشاني 
فاطمه :"تقوم بمسح دموعها " انتي اكتر 
رحمه : عامله اي ، شكلك مديقه في حاجه 
فاطمه : لاء انا كويسه ، انا في الجامعه 
رحمه : ايوا يا عم شهاب جه 
فاطمه : لسه كلمته مبردش وقلي انه جي دلوقتي 
رحمه : مبرتحش للود ده خالص بس بدال بتحبيه خلاص نقدر نقلك لاء 
فاطمه : لاء يا رحمه هو كويس واكيد هثبتلك ده في يوم 
رحمه : ياريت يا ستي ، احكيلي حصل اي في المحاضرات 
في الجامعه....
فهد : بنتييي
نيره : انساااا
فهد : حبوبي انت 
نيره : بجد مديقه منك يعني متجبنيش من البيت انهرده ول ترد عليه 
فهد : كنت مع معتصم وانتي عرفه بقي اجتماعات وحاجه زفت وكمان مش لازم اشتغل عش..
نيره : انا ول شغل 
فهد : انتي طبعا يا قلب فهد 
نيره : بردو زعلانه 
فهد : مين الي انا جيبلها تلفون جديد ناو 
نيره : بجد ! اللله 
فهد : اكيد بدال اتكسر يبقي نشتريلك واحد جديد علطول 
نيره : انت اجدع واحلي اخ في الدنيا يا قلبي 
فهد : اخ ! طيب... يلا عشان نروح 
نيره : ممكن تجبلي عصير لاني تعبت جدا في المحاضرات انهرده 
فهد : بس كده ، عيوني 
______________________ شركه السوفتي
معتصم : " خليك عارف انه النار بتلسع العيال الي زي حالتك واستعد للي جي ، يمكن امبارح كان ليك بس وعد مني بكره هخليك تعرف مين معتصم الجدواني "
عمر : اي الي عكر مزاجك كده 
امير بضحكه ساخره : واحد بيحاول يمد ايده علي حاجتي بس بوعدك هقطعهالو 
عمر : ههه شكلك ناوي علي مصيبه ، مين الي امه داعيه عليه ده
امير بثقه  : العب ، بكره تعرف الاخبار في الجرايد
.................
"يخرج فهد من الكافيه ويصتدم في فاطمه عن طريق الخطأ "
فاطمه بعصبيه : اي يا غبي متحاسب 
فهد : غبي ! انا غبي 
فاطمه : اه غبي انت مش شايف ايدي ورمت ازاي 
فهد : امم ورمت ، طب خدي رطبيها "يقوم بكب زجاجه الماء عليها "
فاطمه بخضه : انت بتستهبل ! ، انت قد ده !
فهد : هتعملي اي يا كتكوته 
"تقوم بخذ القهوه وكبها عليه "
فهد : اححح ! انتي مجنونه 
"يقوم هدفها برن "
فاطمه : اعرف انه التلفون ده الي نجدك مني 
فهد : ده انا هطلع ...
"تجري فيجري ورائها فتختفي ولا بستطيع روئيتها "
فهد : الو 
نيره : الو يا فهد خلاص مش عايزه حاجه الوقت اتاخر تعالي يلا 
فهد بحرقه : طيب اقفلي دلوقتي جي 
"ماشي يا بنت ... مصيري اشوفك تاني"
_____________________في المساء فله معتصم 
معتصم : حضري العشاء لاني جعان جدا 
نبيله : حاضر 
"في الغرفه "
رحمه : جيت 
معتصم :.....
رحمه : هروح اقول لطنط فاطمه انك جيت وتحضر العشاء 
معتصم : انا قلتلها ، شويه وهتحضره "يقوم بدخول للحمام 
رحمه :"مالك انتي كمان فكره هيقلك عمله اي وياخد رئيك في حاجه متنسيش نفسك "
علي المائده ...
رحمه : اه واخيرا الواحد كان جعان 
معتصم بستغراب : لي مكلتيش 
رحمه : لاء لسه اول مره معاك اهو 
معتصم بعصبيه : نبيييله ! نبيييله 
رحمه بفزع : اي في اي !
نبيله بجري وخوف : نعم يا بيه 
معتصم : مش انا قلتلك تسالي المدام تفطر اي وتعملهلولها ، انتي مبتسمعيش الكلام لي ! قولت انا ول مقلتش 
نبيله بخوف : اسفه يا بيه مش هتتكرر 
معتصم : اعمل اي باسفك ، مخصوم ليكي نص المرتب علي الي حصل ده 
رحمه بدموع : انا قولتها مش عايزه ونبي ما تعمل كده انا اسفه انا اسفه بجد 
"يقوم بنظر لها وهي تبكي فيشعر بلارتباك "
معتصم : متعيطيش 
رحمه : "تقوم الدموع بنزول بدون ارادتها "
معتصم : قلتلك متعيطيش !
رحمه : حاضر مش هعيط اهو والله حاضر 
معتصم : خلاص يا نبيله الموضوع عدا ، بس ميتكررش 
نبيله : حاضر يا بيه 
غريب اوي الكائن ده مش عرفه افهمو ، لي اتعصب كده ... بقيت بخاف منه هو كمان ، معقول يكون زي امير ..
اثناء النوم ...
معتصم بخوف : متسبنيش ، لاء 
رحمه : في اي .. انت كويس 
معتصم "يقوم بمسك يدها بخوف " 
كان عرقان ، وخايف ومسكت ايده لوحدها خلت قلبي يقف ، وبعدها لقتني بحسس علي شعره في منتهى الغباء ... بس حسيته ابني ، حسيته شخص محتاج احتواء 
في الصباح...
"يستيقظ  يجدها نائمه في قربه وممسك يدها فتأمل بها "
معتصم :"مشفتش بالجمال ده ول الاحساس ده ، لي دخلتي في الدوامه الكبيره دي.. لي مش عايز اسيب ايدك رغم انه عادي "
"تقوم بالاستيقاظ فيمثل انه نائم "
رحمه : اممم ، نايم نايم براحه ششش ، شكله قمر بس مخيف انسان مخييف 
معتصم : انا فعلا مخيف انتي مكدبتيش 
رحمه : !!!!
يتبع....
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات