القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عوض آل معتصم الفصل العاشر 10 بقلم رحمة ايمن

رواية عوض آل معتصم الفصل العاشر 10 بقلم رحمة ايمن
رواية عوض آل معتصم الفصل العاشر 10 بقلم رحمة ايمن

رواية عوض آل معتصم الفصل العاشر 10 بقلم رحمة ايمن

معتصم : شكل العربيه عطلت 
رحمه : كملت !
معتصم : استني كده 
نزل وفتح العربيه من قدام وبصلها بصه طوييله كده وكشر فقولت ببساطه هو يوم باين من اوله يا فوزيه 
امام شركه الجدواني... 
فهد وهو يتوجه نحو لشركه:" روح اتموحن وصحيني بدري يا عم معتصم لما تجيلي شوف.... اوبااا "
" يرا فاطمه من  زجاج السياره ويتوجه نحوها ويخبط علي الزجاج فتنزله"
فاطمه بتوتر: انت مجنون ! انت مرقبني ول اي 
فهد : لي ان شاء الله روبانزل
فاطمه : لاء بياض التلج يا خفه 
فهد برخامه : بس اي العربيات الفخمه دي وحركات،  شقطه ابن مين 
فاطمه برفع اصبعها بتحدي له : اسمع يلا انت  انا سكتلك ومش عايزه افتح فيك من بدري متعصبنيش 
فهد بعصبيه : يلا ! ، انتي مجنونه يا بت انتي ول اي
فاطمه : شوف طريقه كلامك معايه و بعدها اتكلم 
فهد : انا اقول الي ....
نيره : فهووود 
فهد : كنت جي الطف الجو ونتصالح بس انتي مينفعش معاكي كده 
فاطمه : ومين قال اني هصلحك اصلا ، انت واحد غبي 
فهد : عرفه لو قولتي غبي تاني هعمل فيكي اي 
نيره : فهد خد دقيقه عيزاك
فهد : همشي انا لانك وحده مينفعش معاها نقاش 
فاطمه : في ستين داهيه
"يقوم بنظر لبعضهم بكره ويذهب وتقفل زجاج السياره "
________________
نيره بعصبيه : انت واقف هناك عند العربيه وفي بنت لي 
فهد ببرود : دي بنت مستفزه مستستهلش الاعتذار حتي
نيره : تعتذر!  انت وتعتذر ههه غريبه 
فهد : .....
نيره : فهد انت بتكلم بجد ، مين دي وازاي تقف تكلمها كده اصلا 
فهد ببتسامه : غيرانه عليا 
نيره : احم لاء طبعا مبقلش كده ، بقول كده عشان منظرك العام وحد ياخد صوره و تكون حاجه مش لطيفه بنسبالك
فهد بغمزه : متقلقيش معتصم موجود
نيره : والله معتصم ده نفسه يضربك بنار 
فهد بوضع يده حول كتفها : تعالي يا فصعونه ، جيه الشركه لي 
.................
هشام بعصبيه  : ناس معفنه انا غلطان اصلا اني جيت 
فاطمه : اي يبني في اي 
هشام : مفيش حد من المدراء جوه ول هو ول شريكه ويقولو شركه كبيره وقد مواعيدها وح..
فاطمه:"مين الي هزر معاها و تكلم معاه بالاسلوب ده كده ويسكت ، اومال عملي فيها شبح لي ، معقول حبيبته "
هشام : فاااطمه 
فاطمه : امم 
هشام: فين الجامعه يا بنتي 
فاطمه : امشي في الشارع الي في جنب ده 
هشام : طيب يختي 
في اسكندريه ...
معتصم بعصبيه : الغبي نسي وسابه مفتوح الليله الكامله كلها وصبرت لعند دلوقتي بالعافيه 
رحمه بهدوء : طيب مفيش حل 
معتصم : دقيقه هشوف حد يجي يصلحها 
ترن ترن ترن ترن 
رشيد : الو يبني 
معتصم : حج رشيد ، العربيه اتعطلت بينا وانا عارف المكان بس ابعتلي رقم كده واحد مكنيكي من عندك او ابعت عربيه تانيه تاخدنا لان الغبي مبردش عليه 
رشيد : ينهار ابيض ، طيب هبعتلك  عربيه فورا
..................
السواق : طيب انا هنطلق حالا قولي المكان
رشيد : اسمع متروحش دلوقتي ، حوالي ساعتين كده ول حاجه 
السواق : ساعتين ! ده معتصم بيه يرفدني 
رشيد : كلامك معايه انا مش معاه نفذ بس 
السواق : حاضر يا فندم 
رشيد : اما نشوف الفاس هتقع في راس ول لسه هيهرب 
السواق : نعم 
رشبد : انت لسه واقف لي روح شوف شغلك 
في السياره ...
"يقومون بسكوت وينظرون لبعضهم بهدوء ويحدث توتر في السياره "
رحمه : هو عمو رشيد قلك اي 
معتصم : بعت لي المكان وهو قال هيبعت السواق يجي ياخدنا 
رحمه : طيب حلو الواحد كان...
"تمطر السماء فتنظر رحمه بفرحه شديده لها "
رحمه : معتصم مطر مطر هههه 
معتصم : ريحه فين ! رحمه !
"تقوم بنزول بسرعه فينزل خلفها وياخذ المظله من الخلف ويضعها فوقه ، فتجري وتضحك  فيقف علي السياره وينظر لها بحب "
نزلت وانا عايزه كل قطره مطر تنزل علي عيني ووشي وقلبي تغسلو ، بحب المطر جدا بحب ريحته وطعمه وكان اول مره احس بيه من سنين ، لفيت زي المجنونه وانا بضحك فببص قدامي القي هو ، هو وانا والمطر وبس .
بعد فتره من الوقت ...
معتصم : عجبك كده
رحمه : مقدرتش منزلش انا اسفه جدا 
معتصم بعصبيه  : دي حركات صبيانيه ، انتي طفله علي التفاها دي واذا جالك برد دلوقتي هتنبسطي 
رحمه بدموع : مبحبش حد يزعقلي وانت مدخلتش جوه لي بدال الموضوع ديقك كده 
معتصم بجز علي اسنانه : انتي....
" تنظر امامها بحزن وتمسك زراعيها من البرد فيحرك يده عند كتفه ليخلع الجاكت لوضعه عليها "
رحمه : اوعي تقولي انك هتحطه عليا بقي ونبص لبعض ومسلسل هندي وحركات 
معتصم : ههه ، ربنا يهديكي يا رحمه والله 
رحمه :"نفسي اقلو انه لو ضحك الضحكه دي تاني هقولو بحبك والي يحصل يحصل بقي"
... في كافيه راشد 
السواق بخوف : يا فندم الدنيا بتمطر وهتعاقب بجد 
رشيد : بجد طب كده حلوت اوي ، جيب الكمون من هناك وساعدني يلا عشان العشاء 
السواق : يا فندم لو سمحت ..
رشيد: اسمع الكلام ها ، انا مبحبش الغباء اتحرك بسرعه 
السواق : حاضر 
____________________
رحمه : سقعان 
معتصم :.....
رحمه : انا مش سقعانه اوي خد الجاكت احسن انا ..
معتصم بهدوء ووضع راسه علي الكرسي : رحمممه ، اسكتي 
سكت لاني عرفه لو فتحت بوقي تاني هيشتمني ، فسرحت فيه وهو نايم وحولت افوق مقدرتش لقيته فتح عينه مره وحده وبصلي 
رحمه : احم ، كنت ببص من الشباك
معتصم : اي الي حصل بينك وبين امير السوفتي 
رحمه بسند راسها ايضا وتحدث : بابا توفي وانا عندي 11 سنه وبعدها مبقاش ليه غير امي في حياتي كلها وكانت عوض كبير بنسبالي ووقفت جمبي وادتني كل الدروس الي انا عايزها عشان اطلع دكتوره وفرحتها ، وكان عندها ورم في الكبد ومقلتليش وجدو قلها انو عايز يجوزني عشان الشركه وامير كان متقدم ف رفضته وماما رفضته لانها شكت فيه من اول ما جيه وتكلم معانا ، بعدها عملو خناقه كبيره هيه وجدو وتعبت جدا وتوفت وكان اسوء فتره صعبه عليا وامير جيه حوالي 3 مرات يطلبني تاني فجدو اقتنع وجوزني ليه بعدها بسنه ... يعني جدو زعل وحس بذنب علي ماما سنه ونسي عادي .
اتجوزت امير وقولت هيقف جمبي وممكن يعوضني بس كان ضرب وشتيمه وإهانه وكان بشرب كل يوم وكان مجنون في تصرفاته وافعاله واقلو انه مبتحبنيش يقولي لاء بحبك ودي طريقتي في الحب و انا مش هبعدك عني ابدا وكانت اسوء ايام حياتي فعلا وكان خيانه وكدب وقرف .
معتصم بغصب حاول كتمه  : امم وطلاقك لي 
رحمه : معرفش مقليش ، هو نهي العلاقه بينه وبين جدو وجه قلي لو لقيتك مع حد تاني بعد كده هموتهولك الي يتجوز امير السوفتي ميتجوزش بعده بس كان بنسبالي مفيش فرق في الحالتين كان سجن 
معتصم :....
رحمه : لاني عرفه اني هتذل في البيت كمان من عمتي ومن جدي وكنت عرفه انه هيكرهني عشان السبب في تنزيل اسهم الشركه عنده وهيجوزني غيرو وغير كده اني مطلقه يعني منبوزه 
معتصم : منبوزه ؟
رحمه : المطلاقات هنا في مصر بنسبه ليهم انك مطلقه كانها ارتكبت خيانه ، بتعيش مزلوله طول عمرها لاما تعيش في زل وكلام الناس الي عامل زي السيف لتجوز واحد متجوز لتجوز واحد قد ابوها ، ومبيفهموش ان الي مطلقه دي بنى ادمه وبتحس وعندها مشاعر وبتحب وتنكسر ووقتها كنت حسه انو ضهري تكسر ومليش حد وفقدت الامل في حياتي 
معتصم بهدوء وحنيه : متقوليش كده تاني ، طول ما انتي في حمايه معتصم الجدواني يبقي محدش يقدر يلمسك ول يكسر ضهرك تاني ابدا فهمه 
رحمه بثقه : فهمه 
كان وقتها عايزه اقله اني من وقت ما بقيت مرات معتصم الجدواني وانا مش خايفه وانا حسه انو ليا ضهر بس بصفتي مين في حياته  اقله كده ؟
رحمه : وانت 
معتصم : انا اي 
رحمه : مين عمو راشد ده بنسبالك 
معتصم : واحد لي فضل وجمايل عليه كتيره وزي ابويا 
رحمه : طيب لي ...
معتصم : ممكن تقفلي الموضوع لاني مش عايز افتحه 
رحمه بتوتر : تمام 
___________________
في بيت السوفتي 
تن تن تن 
يفتح امير بعدم تركيز : خير لحقت اوحشك
الاب : يبني ارحم نفسك بقي كفايه الزفت الي بتشربه ده 
امير : مش وقته تعمل عليه اب وتنصحني عايز اي 
الاب : عايزك تفوق وتبطل غباء ، رحمه خلاص اتجوزت شوف حالك بقي 
امير بعصبيه : متقولش اتجوزت رحمه ليا رحمه ابتعتي انا وبس انا بحبها يا بابا 
الاب : امير فوق كده ، انت مهوس بتعذبها ، انت مجنون انك تدمرها وبس 
امير : انتو الي فهمين حبي ليها غلط ، انا كنت بكسر عينها عشان متفكرش تقرب من واحد غيري واديها قربت وانا حذرتها وهتشوف بقي الي مبكنش قد وعده معايا بيحصل في اي 
الاب : مش هنعيد الماضي يا إمير ، اه وقتها كان معتصم صغير بس لسا الضغينه جواه والجرح شغال واذا تكرر تاني هيحصل حرب كبيره مش هنقدر نسيطر عليها 
امير : وانا جاهز للحرب دي وعارف انها اتجوزته غصب عنها هيه بتحبني انا بس وهترجعلي واقفل الباب وراك وانت ماشي 
الاب :" ربنا يهديك يبني ، لاني واثق ان الايام الجيه دي هتكون اعصار علينا كلنا "
في اسكندريه ....
معتصم بعد خروجه من العربيه : انا مش مكلمك من ساعتين يا حيوان وقلتلك تعالي فورا 
السواق بتوتر : معتصم بيه والله انا ....
معتصم : انت مطرود من دلوقتي دور علي شغل تاني من بكره 
السواق: والله يا فندم كنت جي بس رشيد بيه قلي اني اجيلك بعد ساعتين 
معتصم : اممم الحج رشيد 
السواق : امم 
معتصم : طيب جهز العربيه يلا 
" يفتح باب السياره فيجدها ما زلات نائمه فيقوم بتقريب لها وحملها وينقلها الي السياره الاخري "
معتصم : اتحرك يلا 
السواق : حاضر يا بيه
"تتحرك السياره فتتقرب منه حتي تنام علي كتفه وتمسك زراعه واكمال النوم "
معتصم بتظبيط حجابها : معرفش اي الي حصلي بس الظاهر انك جننتيني . 
بعد الوصول للكافيه ...
السواق : يا فندم وصلنا 
معتصم : شش ، امشي انت مهمتك خلصت 
السواق : حاضر يا فندم همشي انا وهسيب المفتاح في الباب 
معتصم "يحرك رأسه بالايجاب "
"يضع عليها الجاكت جيدا ويده حول زراعها وتامل بها ثم يقرب لها كثيرا فيتمالك نفسه ويبتعد فورا "
بعد ساعه ...
رحمه بخضه واستيقاظ : انا... انا اسفه انا نايمه كده كتير 
معتصم : كويسه 
رحمه : نعم ! 
معتصم : يبقي كويسه ، يلا ندخل جوه بقي الجو تلج هنا
رحمه : "يعني انا نمت علي ذراعو و وتغطيت بجاكته وفوق ده كلو استنى اما اصحي عشان ندخل ومقومنيش ؟!"
________________
رشيد : اهلا اهلا ، فين الحاجات الي طلبتها 
معتصم بنظر بارده : مبلاش انت 
رشيد :"يقوم بضحك "
رحمه بنعاس : هو في حاجه 
رشيد : لاء يا عروسه البحر ، انتي كويسه 
رحمه : اه بس تعبانه شويه 
رشيد : اطلعي فوق هتلقي تلات اوض اختاري الي يعجبك وريحي فيها  شويه 
رحمه : شكرا يا عمو 
"تنظر لمعتصم " هروح انام انا بقي 
 معتصم :"يقوم بتحريك راسه بالايجاب "
رشيد : تشرب اي 
معتصم : كنت عارف انه وراك حاجه 
رشيد : انا يا معتصم يبني ، معقول اهون عليك تشك فيا مكنش العشم 
معتصم :"يقوم بالابتسام "
رشيد ببرائه : ها تشرب اي بقي 
...........
رشيد : امم مختلفه صح
معتصم : مش فاهم نفسي يا حج رشيد انا مكنتش كده 
رشيد : الحب يضانيا  ، الحب بيعمل كده 
معتصم : مينفعش اكررها تاني مينفعش اجرح نفسي وانا عارف انها نفس النهايه 
رشيد : انت عارف كويس يا معتصم انها مش زيهم وعارف اكتر انك مكنتش بتحب حد قبل كده انت كنت واثق بس وتخزلت 
معتصم : انت مش فهمني لي يا حج رشيد 
رشيد : انت الي مش فاهم نفسك ، معتصم بالله افتح قلبك وادي فرصه لنفسك وليها ، دي عروسه البحر وانت عارف بدال خدت اللقب ده مني يعني اي 
معتصم : عارف 
رشيد : بدال عارف يبقي ابدا خد خطوه وهتعرف مع الوقت انك مش هتندم 
معتصم : انت كنت معايه يا حج رشيد خطوه بخطوه والي حصل مش عايز اعيشه تاني ، تعرف الخيانه وانك كنت مغفل بجد ..وكنت قافل الوقت ده كلو علي قلبي ووعدت نفسي مش هفتحه تاني وانا عند وعدي 
رشيد : هسالك سوال واحد ، انت شايف انها متستحقش فرصه
معتصم : .....
رشيد : رد علي نفسك بس من غير كدب وساعتها هتلقي الجواب 
معتصم : احيانا في اسئله صعبه مينفعش نرد عليها 
رشيد : ابني مبهموش صعب وهيعرف يرد عليها ، اشرب الشاي عشان برد 
___________________
في الصباح ....
رشيد : ابقي تعالي يا عروسه البحر ، بيت رشيد ديما مفتوح بس بعد لما ارجع من السفر 
رحمه : سفر اي 
رشيد : ابقي قولي لمعتصم وهو هيقلك 
رحمه : امم حاضر 
رشيد : خدي بالك منه يا بنتي 
رحمه : انا اخد بالي منه هو ! ده ياخد باله من بلاد بحلها "بستعاب " اي الي انا بقوله دي 
رشيد : ههه ، هو يمكن معتصم يبان قوي وانه مبخفش من اي حاجه ومحدش يقدر ول يعرف يخلي يخضع لي بس اعرفي انه انا الي مربي وعارف انه لما يحب حد بجد بيعيش لي وبيحميه لاخر نفس فيه فمتقلقيش 
رحمه : متقلقش يا عمو رشيد ، انا عرفه انه هو يبين انه جامد اوي وهو فعلا كده بس لما يجي الليل عليه وينام بيقلب طفل محتاج حد يطبطب عليه ، حنين وقلبه طيب والي يشوفه من جوه هيعرف انا بقول اي 
رشيد : انتي بتحبي يا بت صح 
رحمه بتوتر : اي !
رشيد : ههه 
معتصم بتعب : في اي بتكلمو في اي 
رشيد : ول حاجه خدو بالكو من نفسكو 
معتصم : وانت كمان يا  حج وسلملي علي جلال وقلو اخوك الكبير بقلك مبروك
رشيد : يوصل يبني 
رحمه : سلام يا عمو رشيد 
رشيد : سلام يا عروسه البحر ، ابقي فكري في كلامي 
رحمه باحراج  :  حااضر 
في السياره ....
رحمه : انت كويس
معتصم : امم انا تمام 
رحمه: نجيب السواق يسوق بدالك 
معتصم : لاء عادي متقلقيش
"يظهر مطب امامهم فينصدم راسه بمقود السياره  ويغمي عليه "
رحمه بخوف : معتصم ! معتصم رد عليا 
"تنزل من السياره بسرعه "
رحمه: انت لو سمحت 
السواق : نعم يا مدام رحمه كلنا وراكو اهو مفيش حد ن...
رحمه : مش وقته تعالي سوق بينا وخدنا علي اقرب مستشفي بسرعه !
يتبع....
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات