القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببتها صعيدية الفصل السادس 6 نور الدين جلال

 رواية أحببتها صعيدية الفصل السادس 6 نور الدين جلال

رواية أحببتها صعيدية الفصل السادس 6 نور الدين جلال

رواية أحببتها صعيدية الفصل السادس 6 نور الدين جلال

جواب مكتوب بعلم وصول ..
ل بنت جميله زعلانه اسمها اشواق
قولولها الشده دي هتزول
وبكره أحلي بأمانه
قولولها ربنا يعينك
علي الحزن اللي جواكي
وليه ماليه الدموع عينك ؟!
ومين بس اللي بكاكي ؟!
خساره الدمعه يا عبيطه
علي الحد اللي راح أو ساب
ف 100 مليون ''سلامه'' خلاص
وطظ ف كل واحد غاب
ولو عشتي الحياه وحدك ..
ولو مالكيش حبيب وصحاب
وماله .. الوحده أريحلك
من اللمه اللي مش هتدوم
قولولها اطمني شويه
وطمني قلبك المهموم
كفايه دموع ابوس ايدك
خصوصآ اللي أخر اليوم
عينيكي الحزن بهدلها ..
كفايه سهر .. وقلة نوم
بقالك فتره تعبانه ..
وتحت عينيكي كله سواد
وطول الوقت قلقانه
ومكسوره .. وخوفك زاد
بقالك فتره ع الحال ده ..
عيونك فيها حزن غريب
ملامحك بنت ف العشرين ..
وقلبك كل يوم بيشيب
ابوس ايدك .. كفايه دموع
مفيش ولا حاجه تستاهل
يا بنتي ده قلبك الموجوع
بمال الدنيا يتاقل ..
جميله ف عز أحزانك ..
ولسه ف نظرتك قوه
ورغم الدمعه ف عيونك
مازالت ضحكتك حلوه
خساره تكشري تاني
خساره تعيطي ثانيه
وعهد الله هترتاحي ..
يا أجمل بنت ف الدنيا

..........ڤيلا الحاج نعمان.............
* تليفون البيت رن الحاجة امينة راحت ترد*

الحاجة امينة :: الووو
نعمة :: ايووووة ياما والنبي كت عايزة اشواج ف حاچة مهمة
الحاجة امينة :: حاچة ايي ؟
نعمة :: مفيش ياما كت عايزة اسألة علي حاچات هنا كات هي داساهم وانا معرفاش مكانهم
الحاجة امينة :: بت يانعمة لو احمد واد عمك هو اللي جالك تتصلي علشان اشواج تروح العيادة جولي احسن اطين عيشتك
نعمة :: والله ياما احمد مايعرف حاچة واصل دة انا اللي جلبت العيادة ع الحاچة دي وملجيهاش ومفيش غير اشواج هي اللي تعرف مكانهم
الحاجة امينة :: طب استني . بت يا اشووووواج انتي يا بت انزلي كلمي اختك نعمة بتجول عايزاكي ف حاچة

* اشواق نزلت ترد وباين علي وشها الحزن والايام اللي فاتت اهملت ف اكلها وبقت مش بتخرج من اوضتها الا لما يجي الحاج نعمان ويدوب تقعد علي السفرة معاهم وتقوم اول واحدة وتجري علي اوضتها ماتخرجش منها تاني *

اشواق :: ايووة يا نعمة حاچة اللي عايزاني فيها يابت
نعمة :: عايزاكي تيچي دلوكت حالا العيادة
اشواق :: جلتلك جبل سابج ماعيزاش اي حاچة تخص احمد
نعمة :: والله العظيم يابت احمد مايعرف اني هكلمك
اشواق :: طب فيية اي لكل دية ؟
نعمة :: تعالي وانتي تشوفي بعينك
اشواق :: مفهماش حاچة بس لو طلع احمد اللي جالك تچبيني لسانك مش هيخاطب لسانك يا نعمة اديني جلتلك
نعمة :: واني موافجة يلا جوام بجا مسافة السكة تكوني هني
اشواق :: ماشي سلام
....
الحاجة امينة :: خدي يابت يا اشواج نعمة عايزكي ف ايي ؟
اشواق :: معرفش ياما باينها حاچة ف العيادة معرفاش تعملها هروح اجضيهالها وارچع علطول
الحاجة امينة :: اسمعي يابتي احمد واد عمك جالها صراحتن كدي انة ماعيزكيش ومرواحك العيادة هيخلية يفكر انك هترمي نفسك علية واني يابتي عايزاكي عزيزة انتي بت الحاج نعمان چوهرة مايعرفش جيمتها اللي زي احمد هو عنية اتعودت علي بنات برة المايعين اللي لبسهم الواحدة ف الشارع منينا تتكسف تلبسة لچوزها انتي يابتي تستاهلي راجل بصحيح يجدر جيمتك ويشيلك فوج راسة وجوة عينية

اشواق :: اطمني يااما انا مهرميش نفسي علية انا بس وچعني اني حسيت أن ابوي رخصني جوي كدة وان احمد طلع مچبور عليا لكن انا خلاص مهفكرش فية ولا عايزاة حتي لو چالي باكي والله ما هيحصل
الحاجة امينة :: كدة انتي بت ابوكي صوح وانا اطمنت عليكي ربنا يكملك بعجلك يا بتي يلا روحي وما تتاخريش ترچعي علطول.

* اشواق خرجت من الڤيلا ومشيت ف الطريق اللي يوديها العيادة ماشية سرحانة بتفكر ف اللي حصل معاها وازاي احلامها كلها اتهدت ف لحظة بكلمة واحدة من احمد اللي استنتة من ساعة ما وعيت علي الدنيا واللي كان بالنسبالة هو المعني ل كلمة راجل ومش شايفة ف الدنيا غيرة
ماشية مش مركزة ومش شايفة الطريق قدامها وفجاة عربية خبطتها ومحستش بنفسها واغمي عليها
نزل من العربية شاب رياضي عندة حوالي تلاتين سنة
الناس اتلمت وهو حاول يفوقها مفقتش
الشاب :: يا جماعه مفيش مستوصف ولا مستشفي قريبة ؟
ست كبيرة :: في يا ولدي عيادة اخر الجيهة الغربية من هنا
الشاب :: طب ممكن تيجي معايا يا حاجة علشان انا غريب ومعرفش حاجة هنا واهو تبقي مع البنت دي
الست :: ماشي ياولدي بععد انتا واحنا هندخلها العربية يدكم معايا يا حريم نشيلها عشان نلحجوها لو فيها حاجة

.................... ف العيادة ...........

فاكر أول مره قابلتك ..
كنت خلاص هتجنن بيكي
فجأه عرقت و شكلي اتغير
من لمسه لمستها لايديكي
دوخت وكنت هروح انا فيها
لما لقيت قدامي عينيكي
اصل عينيكي خدتني لعندك
خطفت قلبي لقيتني سكت
روحي ارتاحت زي ما اكون
أول مره بقابل بنت
الفرق ما بينك وما بينهم
انك حته اتاخدت مني
انك بالنسبالي حياه
وبعيش جوه عينيكي لأني
ملقتش أمان غير وانا جنبك
ومكنتش مرتاح من قبلك
علشان كده انا عمري ما هنسي
أول مره يا عمري اقابلك

......

احمد قاعد ف اوضة الكشف مستني الممرضة الجديدة تدخل ومجرد ما الباب اتفتح ودخلت هجر احمد انبهر من جمالها بنت مفيش اتنين ف تكوينها مقدرش يداري انبهارة بجمالها ومفقش غير علي صوتها وهي بتكلمة
هجر :: السلام عليكم يا داكتور انا الممرضة اللي باعتها العمدة مصيلحي
احمد :: اسمك اية ؟
هجر :: چنة
احمد :: انا لو اعرف يا جنة ان العمدة هيبعت حتة من الجنة كنت طلبت منة من اول ما فتحت العيادة
هجر :: تجصد ايي يا داكتور ؟
احمد :: اقصد باين انك شاطرة بس العمدة قالي انك كنتي شغالة ف مستوصف قبل كدة ياترا سبتية لية ؟
هجر :: مفيش يا داكتور كان في داكتور متعين چديد من مصر وكان مفكر أن بنات البلد هيجعو ف غرامة بس انا بعريف اوجف كل واحد عند حدو والحمدلله اخد علامة ف راسة هتفكرة ببنات الصعيد طول عمرة .
* احمد فهم تلميحها انها بتقولة بطريقة غير مباشر انة لو حاول يخرج عن الشغل هيلاقي وش مايعجبوش
والغريب انة افتكر الجرح اللي اخده ف راسة ليلة ما حصل ضرب نار وبحركة لا ارادية حط ايدة علي راسة مكان الجرح وافتكر الست المتلتمة واللي حصل منها واد اية كانت شرسة وقوية واد اية واضح الشبة اللي بينهم ف الشراسة *

احمد :: علي العموم خير ومتقلقيش هنا المعاملة بكل احترام وادب مفيش اي حاجة تضايقك باذن الله وهيبقي معاكي هنا نعمة بنت عمي هي بتنظم المواعيد والحجوزات ودخول المرضي وانتي هتبقي المساعدة بتاعتي وفي هنا الدكتور وجدي دكتور تخدير علشان عمليات الولادة

هجر : وانا چاهزة من دلوك يا داكتور

........................

الفلاحين اللي كرم نصب عليهم في الأرض بتاعتهم اتجمعوا كلهم بالليل عند بيتة وحلفوا انهم مش هيمشوا من البيت الا وهما واخدين حقهم وكرم كان في الوقت ده عند المعلم دهشان علشان بيحفروا في بيت جديد وبيطلعوا منة اثار
سامبو اتصل علي الحاج كرم وبلغة بتجمهر الفلاحين قدام البيت وعايزين يدخلو البيت ويكسروه
كرم قفل مع سامبو ولم الرجالة اللي بتحفر في عربية نقل وراح علي البيت بسرعة
كرم لقي الفلاحين اللي ماسك في ايده فاس واللي ماسك في ايده شومة وعايزين يدخلوا البيت بالعافية
كرم طلع مسدسة وضرب نار في الهوا وقال اللي هيفكر يدخل بيتي ملوش دية عندي
هي طلقة في نفوخة وهتبجي دفاع عن النفس
الخبر وصل للعمدة اللي كلم الحاج نعمان وراحو بسرعو علشان يلحقوا الفلاحين قبل ما يحاولوا يدخلوا بيت كرم وتبقي مجزره وبحر من الدم

العمدة :: ياجماعة اللي بتعملوه ده مش جانوني ده اسمة تعدي وكدة الحاج كرم هيكون عنده حج لو جتل حد فيكم
الحاج كرم :: جولهم ياعمدة لحسن دول فاكرني بهوش بس
الحاج نعمان :: ما ترجع للناس حجها ياكرم
هو انت محتاج فلوس .. ما كلنا عارفين انت شغال في ايه
الحاج كرم :: ملكش دعوة انت يانعمان وخليك في حالك
الحاج نعمان :: اخليني في حالي ازاي وانت مش هامك حد ونصبت علي اهل بلدك واكلت حجهم وحج ولادهم وحطيتة في بطنك.. بس صحيح اللي تهون عليه بلده ويسرج في خيرها ويبعها للأجانب مش هيهون عليه يعني شوية فلاحين غلابة
الحاج كرم :: اول هام اسمي حضرة النايب كرم .. تاني هام اوعي تفكر اني مجدرش افعصك وافضحك جدام اهل البلد كلاتهم
وافتح الموضوع الجديم ايااااه .. فاكره يانعمان ولا افكرك بيه .. ولسة دانا محضرلك مفاجئة عمرك ما كنت هتتوجعها
العمدة :: عيب كدة ياحاج كرم ... الكلام اللي انت بتجولوا ده كلام كبير وهتتحاسب عليه
كرم :: عيب ؟ بجي انا اللي بجولوا عيب
هو جاي يتحكم فيا ويجولي اعمل ايه ومعملش ايه وهو مش عارف يتحكم في حريم بيتة
عصام لما عرف اللي بيحصل في البلد جري علشان يلحق يشوف فيه ايه ولما وصل كان سمع الكلام اللي قالوا الحاج كرم وعرف في اللحظة دي ان الحاج كرم هو اللي طلع علي امه قبل ماتموت سمعة بالكدب وانة هو اللي كان سبب انتحارها
عصام :: انا هجتلك يا كرم ... وديني لجتلك واخلص البلد من شرك
نعمان :: لما نشوف يا كرم مين فينا اللي هيفضح مين .. ومين فينا اللي هيخرج من البلد دي مكسور الراس
يلا بينا ياعصام
عصام :: سبني يابا خليني اجتلة واخلص منة
كرم :: روح ياعصام مع ابوك .. روح لحسن ابوك بجي عضمة كبيرة ومحتاج اللي يسنده
العمدة :: حسابي معاك بعدين ياكرم .. يلا يارجالة كل واحد يشوف وراه ايه اللمة دي مش هتنفع والحجوج متجيش كدة
الفلاحين مشيوا وهما بيجرو برجليهم الخيبة التقيلة
بعد ما الحاج كرم دخل البيت وطلب من سامية تحضرلة الشيشة
قعد يشد في حجرين الشيشة وسامبو قاعد تحت رجليه بيظبطلة الولعة
سامبو :: بس انت ايه ياحاج عرفت توجف كل واحد عند حدة
كرم :: امال فاكر ايه يا ولا دانا الحاج كرم
سامبو :: بس مجولتليش ياسيد الناس هو ايه اللي انت ماسكة ده علي الحاج نعمان
تجصد مراتة فتحية
الحاج كرم :: ده موضوع جديم بس علشان انت راچلي بجد وبتحبني وبتخاف عليا انا هحكيلك يا سامبو

زمان انا كنت بحب واحدة وكانت بالنسبة ليا كل املي في الدنيا وكنت مش عايز من الدنيا دي كلها غير رضاها عليا
لكن علشان كنت غلبان وابويا كان راجل علي قد حالة معجبتش وكنت كل ما احاول اكلمها كانت تشتمني وتهني و كت بجول مسيرها تحس بيا وبحبي ليها .. وروحت اتجدمت ليها وكلمت ابوها .. تعرف ابوها عمل فيا ايه
شتمني واهاني وطردني وبعد شهر اتجدملها واحد من عيلة وحالتة المادية كويسة اوي
ابوها وافج عليه وجوزهالة
تعرف الست دي مين ؟
سامبو :: مين ياسيد الناس
الحاج كرم :: ام عصام واللي اتجوزها هو الحاج نعمان
اول ما شفت الفرح بتاعهم اتجننت وحلفت لنتجم منها ومن جوزها
بعد اسبوع من جوازها الحاج نعمان نزل الشغل بتاعة روحت انا دخلت الزريبة وفي ايدي سكينة وكنت ناوي اجتلها .. فضلت مستنيها لغاية ماجت الزريبة روحت مكتفها وحطيت السكينة علي رجبتها علشان ادبحها
لكن جلبي مطوعنيش .. وجه في دماغي وانا مكتفها اني اخد منها اللي مجدرتش اخده في الحلال
هددتها بالدبح لو مجلعتش هدومها
سامبو :: اومال يا سيد الناس اي حد السكينة علي رقبتة هيعمل اللي يتقالوا عليه
الحاج كرم :: الا دي يا ولاا يا سامبو دي بجي كانت عفية لجيتها سكتت كدي ويدوبك جربت منيها جلبت ديبة وعضتني ومسكك السكينة وكانت هتجتل روحها لو جربت منيها
سبتها وخرجت
وبعد كدة بقيت بهددها اني هفضحها واجول ل ل نعمان أن حصل بينتنا حاچة
سامبو :: ايوة ايوة علشان كدة انت هددت الحاج نعمان بالقديم
كرم :: فضحتها ف البلد وطلعت عليها كلام اني كنت بروح لها الزريبة وكلام من دية اول لما عرفت انها حبلت منة وبعدين سبت البلد وهربت علشان كت عارف انة مش هيسبني
لكني مجدرتس عالبعاد ورجعت تاني وطلبت منها نتجابل وتوافج علي اللي انا عايزو والا المرة دي هجتل الحاج نعمان لكنها متحملتش وانتحرت

سامبو :: يالهوي يا حاج كرم دانت ماسك عليه ذلة كبيرة
الحاج كرم :: ههههههههههه اومال لو عرفت اني مخطط ل ايية وهعمل اية عن طريق البت فتحية مراتة
سامبو :: يا سيدي انت مدرسة. والكل لازم يتعلم منك
* كل ده وسامية قاعدة بتتسنط علي الحاج كرم وسامبو وسمعت المصايب اللي عملها الحاج كرم وعرفت ليه نعمان بيكره كرم ومش بيطيق يسمع اسمة *

.................... العيادة ........................

نعمة قاعدة ف الاستقبال وفجاة لقيت واحد شكلة غريب من البلد شكلة كدة مصراويداخل وشايل اختها ومعاة ست كبيرة شكلها من اهل البلد
نعمة ::يالهوووي يالهوووي اختي مالها حصلها اية ؟
الشاب :: ماتتخضيش هي كانت بتععدي السكة وخبطها بالعربية ف وقعت من طولها بس والله هي اللي كانت بتعدي ومش بصة حواليها
* احمد كان معاة مريضة وهجر كانت واقفة بتعمل اللي يقولها علية وبس فجاة سمعو صوت ثريخ نعمة ف احمدشاب المريض وخر جري وهجر خرجت وراة *
احمد :: اي دة مالها اشواق اية اللي حصل
نعمة :: الافندي بيجول خبطها بالعربية
هجر شافت الشاب دة ولسة هتكلمة بصلها بصة معينة ف سكتت
احمد ونعمة محدش خد بالة كانو مركزين مع اشواق واحمد حاول معاها لحد ما فوقها ولما فحصها لقا فيها كدمات منتشرة
اول ما اشواق فاقت ولقيت احمد جميعا حاولت تقوم مقدرتش ف احمد قرب يسنظها زقتة ونعمة لمت الموضوع سندتها هي
الشاب بيوجة كلامة ل اشواق :: انا اسف والله ماليش ذنب انتي بتعدي ومكنتيش باصة حواليكي خالص
اشواق :: خلاص يا حضرة جت سليمه
احمد :: ممكن اعرف انت مين يا استاذ
الشاب :: انا معتز درويش محامي وكنت جاي البلد هنا اتفق علي محاصيل فاكهة ل عمي ف القاهرة
احمد :: اهلا بيك نورت البلد انا الدكتور احمد دكتور نساء وتوليد وابن عم الآنسة اللي انت خبطها
نعمة :: انتي هتتتسهرو مع بعض ديه دي انا هاخد اختي ونروح البيت
هجر :: ماشي روحو واطمني عليها وان هفضل مكانك لحد اخر النهار
احمد خدهم ف عربيتة علشان يروحهم البيت ومعتز خرج معاهم وركب عربيتة وبعد دقائق رجع ودخل العيادة لقا هجر قاعدة
معتز :: انتي بتعملي اية هنا ؟
هجر :: بشتغل
معتز :: انتي عايزة تفهميني انك هنا بتشتغلي احنا متفقين أن كل خطوة هتكون بعلمي
هجر :: وانا جاية هني اشتغل ودية مالوش صالح باللي بينا
معتز :: خدي بالك اي حركة غلط هتبوظ كل حاجة
هجر :: متجلجش
.................................................

.................... ڤيلا الحاج نعمان ..........
* اشواق رجعت البيت مع نعمة واحمد دخل معاهم و اول ما الحاجة امينة شافت اشواق اختا مسنظتهت رقعت بالصوت وفضلت تسألها مالك يا بتي ونعمة حكتلها اللي اللي حصل ف الحاجة امينة قالتها تطلع تريح ف اوضتها وهي هتطلع لها

........
عصام :: انت ليه يابا مجولتش ان الكلب اللي اسمة كرم هو اللي طلع علي امي سمعة بطالة .. ليه يابا مسكتني ومخلتنيش اروح اخلص عليه
الحاج نعمان :: علشان زي ما انت جولت ده كلب وانا معنديش استعداد اخسرك بسبب كلب
عصام :: ايوة يابا بس الكلام اللي جاله قدام اهل البلد كلام صعب جوي اتحملة .. يابا ده كان ناقص يجولها بالفم المليان انة يعني زي ما الكلام اللي كان طلعة علي امي زمان ... كان ناقص ايه ده جالها وجالها والناس كلها اكيد فهمت كدة لما جالك مش عارف تحكم علي حريم بيتك

الحاج نعمان :: الصبر حلو والحاج نعمان ايامة جربت اهم حاجة خليك انت بعيد يا ولدي وملكش صالح بيه ومتجولش لخوك حسين علي اللي حصل
عصام :: اجول ايه يابا اجول ايه .. دانا حاسس ان راسي في الطين ومش جادر ارفع عنيا في اهل البلد
الحاج نعمان :: لا يابني لا امك شريفة وعفيفة وعمرها ما كانت هتعمل اي حاجة من دي ابدا .. ارفع راسك وعنيك في التخين
عصام :: لا يابا انا راسي مش هتترفع غير لما اجيب حج امي جدام كل اهل البلد واثبت براءتها جدامهم كلهم واولهم الكلب كرم
. ................. . . .......

نعمة كسبت القضية واتخلعت من جوزها اخيرا وبقت حرة طليقة تتجوز تحب تتحب مش مربوطة براجل مهياش عارفة عنة حاجة
الدكتور وجدي فرح جدا بخلع نعمة من جوزها وقال في نفسة الطريق بقي اخيرا فاضي ليا كدة مش ناقص غير اني اطلب ايدها

نعمة اول مرة وشها يبقي مبسوط وبتضحك من قلبها خصوصا انها كانت محافظة علي جوزها في غيابة وعمرها ماعملت حاجة تعتبر خيانة
الكل لاحظ الانبساط اللي علي وش نعمة
اشواق :: بجولك ايه يا نعمة دلوكت ياحبيبتي تجدري تعيشي حياتك وتدوري علي سعادتك
وانا مبسوطة اني شيفاكي مبسوطة ومزعلاناش
نعمة :: ازعل. علي مين .. اهو غار في ستين داهية الخاين الدون
اشواق :: طب ايه .. اني شايفة الداكتور وجدي هيموت عليكي وانتي كمان ميالة له
نعمة بصت في الأرض وهي مكسوفة
اشواق حضنت اختها وقالتلها ربنا يسعدك يا نعمة ويجعلة من نصيبك

..............................

الدكتور وجدي :: نعمة تعرفي انك بقيتي اجمل واجمل من يوم ما خلعتي جوزك
نعمة :: هههههههه اعتبر دي معاكسة بجي
الدكتور وجدي :: اعتبريه حب .. عشق .. غرام.. انا نفسي اتجوزك بقي واسعدك واعوضك علي كل يوم عشتي فيه دمعتك علي خدك
نعمة :: عارف يا داكتور وچدي
الدكتور وجدي :: طب ممكن من غير دكتور دي لحسن بحس انها بتبعد بينا .. انا اسمي وجدي. وانتي اسمك نعمة
نعمة :: ههههههه حاضر. تعرف ياوچدي انا طول عمري بفكر الحب ده دلع ماسخ وحاجة كدي ملهاش وجود
الدكتور وجدي :: ولسة شايفة الحب كدة
نعمة ابتسمت وبصت في الأرض وقالت الحجيجة لا وعرفت ان الحب موجود وهو اللي بيخلي للحياه طعم
الدكتور وجدي :: انا مش مصدق نفسي .. معقول
طب قوليلي بحبك .. والنبي .. علشان خاطري قوليلي بحبك
نعمة :: ههههههه انت مجنون يا وچدي مجنون هههههههههه
وجدي مسك ايدها وراح بايسها برقة وحنية
ومين اللي جنني مش انتي
نعمة :: انت هتتبلي عليا وتچبلي مصيبة هههههه هو انا جيت يمتك
وجدي :: بقولك ايه انا مش قادر اصبر اكتر من كدة انا هطلب ايدك من ابوكي النهاردة .. موافقة
نعمة بصت في الارض وهزت دماغها يعني موافقة
وجدي عمل زي العيال الصغيره وبقي عمال يتنطط ويصرخ راحت نعمة ضحكت وخبطت كف علي كف

وجدي قلع البالطو الابيض وقال انا هروح اقابل الحاج دلوقت واطلبك منة
نعمة بصت ف الارض وبقت عمالة تضحك

الدكتور وجدي فعلا راح المحل وقابل الحاج نعمان وطلب منة ايد بنتة نعمة له وقالوا انة جاي بس علشان يحدد معاه ميعاد ويروح يطلب ايدها منه في البيت زي ما الاصول بتقول
الحاج نعمان :: عداك العيب يابني واحنا مش هنلاجي احسن منك ننسبوه. وتشرف في اي وجت. البيت بيتك
الدكتور :: ياريت لو دلوقت يا حاج انا بصراحة مش قادر اصبر ولا استني .. نروح البيت واطلبها منك وانت تبقي تسألها براحتك وترد عليا
الحاج نعمان :: ههههههه لا يابني الامور دي متتخدش كدة انا لازم الاول اخد رئي امها واخواتها ورئيها وبعدين احدد معاك ميعاد تيجي تطلب يدها مني ومن اخواتها
الدكتور وجدي :: ماشي ياحاج وسامحني علي استعجالي وانا هستني منك تليفون

..........

......................

بالليل الحاج نعمان جمع كل اهل البيت وقالهم ان الدكتور وجدي اللي شغال مع الدكتور احمد جاله المحل النهاردة وطلب ايد نعمة
ايه رائيكم
الحاجة امينة فرحت وقالت يا الف نهار ابيض وحسين وعصام كمان وافقوا والحاج سأل نعمة اللي جريت علي اوضتها من الكسوف
الحاجة امينة :: البت موافجة ياحاج
الحاج نعمان :: وانت يا داكتور احمد ده صاحبك وانت اكيد تعرف عنة كل حاجة
احمد :: طبعا موافق ياحاج وجدي ابن ناس ومتربي ودكتور شاطر وغير كدة مرتاح ماديا جدا مفهوش ولا حاجة تتعيب
الحاج نعمان:: كدة يبجي علي بركة الله
انا هتصل بيه واخليه يجي بكره علشان نجعد مع بعض نحدد ميعاد الخطوبة
الحاج اتصل ب الدكتور وجدي وحدد معاه ميعاد بكره الساعة 7بالليل يجي علشان عايز يقعد معاه
الحاجة امينة طلعت تتكلم مع الحاج نعمان وحكيتلة علي موضوع احمد واشواق واللي احمد قالة وان كدة خلاص مفيش جواز
الحاج نعمان بعصبية :: كلام اييي دة ياحاجة احمد ابن اخويا ماعيزش يتچوز اشواج بتي دي خطيبتة وحددنت ميعاد فرحهم هما التنين مع اختها الهام وجلال ابن العمدة
الحاجة امينة :: اهو اللي حصل بجا يا حاج وانا مجدرتش اجولك وجتها علشان الظروف اللي كنا فيها
الحاج نعمان :: ماشي يا حاجة العمل عمل ربنا لما اشوف الايام مخبية اييي
.............................

سامية راحت ل فتحية البيت وقالتها الحج كرم عايزك دلوقت حالا
فتحية :: طيب روحي انتي وانا جاية وراكي
فتحية اتسحبت وخرجت من غير ما حد يحس بيها وراحت للحاج كرم

فتحية :: خير ياحاج كرم ؟
الحاج كرم كان قدامة كام حتة اثار صغيرين حططهم في شوال
الحاج كرم :: خدي يا فتحية انا عايزك تشيلي الشوال ده في الدولاب اللي في اوضة نومك
فتحية :: ايه دول ياحاج ..؟
الحاج كرم :: دول كام تمثال كدة عايزك تشليهم امانة عندك
فتحية :: وليه انا اللي اشيلهم ؟
الحاج كرم :: علشان انا مأمنك وعايزك تشليهم عندك في الدولاب
فتحية :: بأستغراب ماشي بس لو الحاج نعمان خد باله منهم
الحاج كرم :: هو جوزك بيفتش في دولابك
فتحية :: لا طبعا بس ممكن تصدف ويشوفهم
الحاج كرم :: لا متخفيش هي ليلة او اتنين بالكتير وهخدهم منك ..
فتحية :: خلاص ماشي.. تؤمرني بحاجة تاني
الحاج كرم :: لا امشي انتي خلاص
بعد ما فتحية مشيت الحاج كرم نده علي سامبو وقالوا عايزك بالليل تروح النجطة
تبلغ علي الحاج نعمان انة بيهرب اثار
وتقول للحكومة انة شايل عينات من الاثار في بيتة وعارضهم للبيع
وسامية سمعت الكلام اللي دار بين الحاج كرم وبين فتحية وبين كرم وسامبو
راحت بسرعة لبست هدومها وجريت عشاان تروح الحاج نعمان وقبل ما توصل ل باب الڤيلا الخارجي في ايد مسكتها ..
**********
يتبع...
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات