القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عاشق السيوفي الفصل الثالث 3 بقلم شهد محمد

 رواية عاشق السيوفي الفصل الثالث 3 بقلم شهد محمد

رواية عاشق السيوفي الفصل الثالث 3 بقلم شهد محمد

رواية عاشق السيوفي الفصل الثالث 3 بقلم شهد محمد

ألقي مختار الطعام علي الارض ونظر الي مروان وقال في صدمه:
- نااااااعم مين، انت اتجننت ولا اي ؟!!!

ترك مروان الطعام في دهشه وقال :
-في اي يا بابا مالها ؟!

نظرت جميله الي مروان ثم مختار في استغراب:
-في اي يا مختار مالك؟!

رفع مروان حاجبه:
-هو في اي ،مش فاهم حاجه!

مراد :
-ولا انا هو في ايييه؟

وقف مختار في عصبيه كالوحش الكاسر وقال بأعلي صوته:
-تعرف مييييين دي ،ولا بنت مين، دي بنت رأفت الصياد؟

رفع مروان رأسه في كبرياء وشموخ وقال :
-واي الجديد ،منا عارف انها بنت رأفت الصياد

هب مختار في عصبيه:
- ماانت اي عرفك ،دي الشركه المنااااافسه لينا ياااا مرواااان، انت فاهم ؟

مروان في برود :
-طب ما كويس اهو نوحد الشركتين
😌


مختار بعصبيه:
- انت عبيط، ده ابوها عايز يدمرنا، انا مش هعيد كلامي تاني، والي عندي قولته، مافيش جواز من البت دي

ذهبت جميله ووقفت الي جانب زوجها ووضعت يدها علي كتفه:
-طب اشرح طيب لي يعني ده السبب، مترفضش من غير سبب

وقد هدأ مختار بعض الشيء :
- مرفضش ازاي، بنت رأفت الصياد وعطيات هتطلع لمين يعني ؟!!

جميله بهدوء :
-طب ابوها وعرفنا،مالها امها بقي ؟!

ضحك مختار ضحكه رجوليه وفي استهزاء قال:
-دي بنت عطيات الشغاله

وقف مروان في عصبيه شديده وزعق:
-يعني علشان أمها كانت خدامه ترفض،طب والله حرام وكان يترجل الي غرفته

مختار في عصبيه:
- مروان لو طلعت مش هيحصل طيب

جميله في خضه فا زوجها وقت عصبيته شخص آخر:
- اهدي واستهدي بالله والنبي

مختار:
تعال ورايا المكتب عايزك

مروان...وانا ماليش دعوه بي امها وأبوها وانا خلاص طلبت منها ميعاد وتروح بكره معايا

مراد بصوت هادئ:
-ما تروح يا بابا يمكن تكون كويسه

ألقي مختار الفازه كسرها قطع:مرااااد مش تدخل في موضوع مش ليك

شهقت جميله:
مختار اهدي مش كده الكلام مش بينحل بالعصبيه

مراد في خوف:
كنت بقول الي انا شايفه

مختار:
-لا مش تقول حاجه واطلع اوضتك وانت تعال ورايا علي المكتب وانت يا أم يوسف جهزي كوبين شاي

ام يوسف بخوف واسرعت الي المطبخ:
-حاضر يا بيه

جميله بهدوء وصوت منخفض:
- هروح معاكم يا مختار

زفر مختار في ضيق:
- معلش يا جميله عايزه علي انفراد

جميله:
-الي تشوفه يا مختار بس اهدي وحياتي عندك 
🙂


مختار:
- وحياتك عندي انا هادي اهو

"ترجل مختار ومروان الي المكتب تحت أنظار جميله"

"بعد فتره من الوقت "
جرت جميله الي زوجها في استفاهم:
-عملت اي مع مروان؟

مختار وهو ينظر الجهه الأخري ويخلع سترته:
- اممم جهزي نفسك بكره هنروح

جميله في دهشه:
-انت بتتكلم جد انت قولت لا 
😳


مختار في ضيق فا قد نفذ صبره:
-خلينا معاه للآخر علشان مش يقول انتو السبب

جميله في راحه:
-معاك حق ربنا يسهل

"في غرفه مروان"
مروان بفرحه:
-الوو يا فيروووو بابا وافق وجاين بكره

فريده بي فرحه:
- مبروك لينا يا حبيبي فا ها حبيبها سوف يتقدم لها
"بعد نص ساعه كلام وتحت استفزاز مراد لأخيه"

رأفت في توتر:
-عملتي اي؟!

مسكت عطيات رأسها:
طب اقف حتي مكانك واحكيلك انت رايح جاي رايح جاي دوشتني

رأفت بتوتر:
- طب يلا بشريني

عطيات بغرور وفرحه:
-من كلامها كده وصوتها ولما سمعت فا جايين بكره

نظر رأفت الي صوره مختار المعلقه علي الحائط:
-كده تماااام قوي وربي ما هسيبك يا مختار يا سيوفي

عطيات بفرحه:
مبروك علينا يا حاج

ترجلت فريده بسرعه الي داخل الغرفه:
- مبروووووك يا احلي بابي في الدنيا

توتر رأفت خوفا من سمع ابنته شيء وتعرق:
- الله يبارك فيكي يا حبيبه بابي بس بس اي المفاجاه

احتضنت فريده والدها :
- احم احم حبيبي جاي وبدأ تغني
"ودوني علي بيت حبيبي نعيش مع بعضنا"
زفر رأفت وعطيات في راحه

صباح يوم جديد علي ابطالنا 
☀️

"ترجلت عائله السيوفي متجهه الي منزل عائله الصياد للتقدم لطلب يد فريده لابنه مروان" بعد مرور نصف ساعه وصلوا

فتح رأفت الباب بنفسه قائلا:
- اهلا اهلا مختار السيوفي بذات نفسه جاي لحد البيت

نظر له مختار في غرور كالطاووس:
- نقول اي بس نصيب

نظرت لهم جميله في حب وقالت :
- احم هنفضل واقفين بره كده

رأفت:
- اكيد لا يعني اتفضلوا شرفتوني

"دخل مروان وهو يبحث عن فريده بعيونه تحت استفزاز اخوه مراد "

جلسوا وقامت عائله الصياد بضيافتهم

لمح مروان فريده تترجل علي السلم فا ابتسم

مراد برخامه:
- احم احم نقول اي مبروك ولا عرفت تختار يا هندسه

فا كانت فريده مرتديه فستان باللون الاحمر القصير الذي يعرض مفاتنها وجمالها

"بعد مرور ساعتين من الكلام والضحك "

نظر مختار بكبرياء: ندخل بقي في المفيد!

رأفت :
- وماله نقول
وكانت السيدات تنصت لحديثهم بما فيهم مراد 
😂


مختار:
- اتفضل طلباتكم

وضع رأفت رجل علي رجل :
- بص يا سيدي طلباتنا تكتب ربع الشركه لفريده

مختار بعصبيه:
- انت بتهرج اي الي يتكتب اكيد لا

قطع مروان رد ابيه:
- موافق هديها نص نصيبي
(فا مروان له نصف الشركه)

جز مختار بعصبيه علي أسنانه:
- مروااان

مروان:
- خلاص يا بابا موافق

قطع رأفت قائلا:
- علي البركه زغرطي يا عطيات ويلا بينا نقرأ الفاتحه
بعد الانتهاء

مروان:
- صدق الله العظيم، الفرح يكون نهايه الاسبوع لان مش محتاجين تعارف

رأفت:
-موافق

وجهز كل من العائلتين تجهيزات حفل الزفاف فاها فرح ابن مختار السيوفي وابنه رأفت الصياد وكان الفرح في فندق من اشهر الفنادق في القاهره

#############
فريده بتوتر:
يلا بسرعه الفرح هيبدا وزمان مروان جه

الميكب ارتست:
-حاضر قربنا اهو

عطيات بفرحه :
ايوه عجلي ده لسه التصوير واي الجمال ده

الميكب ارتست :
-حاضر مقدره والله

وعم المكان الزغاريط و التصفير فا ها قد وصل العريس

ترجل مروان الي داخل المكان : -وسعوا اشوف عروستي

نظرت عطيات له:
-ابداااا خليها مفاجاه

سليم:
-( صديق مروان )لا المفروض يشوف إذا كان اتدبس ولالا

ضحك مروان :
-ماانا ادبست يا عبعااااال

غمز له مراد وقال:
- وه مش دي فيرو هااا

مروان بحب:
-يا عم انا اقدر اقول حاجه ؟!دي قلبي

"كلو منتظر العروسه"

كلو انبهر بجمالها الاوربي وفستانها المرصع بالالماس وشعرها الاصفر علي أكتافها بتاج كبير يزينه

مروان بدهشه:
يا خرابي ايه الجمال ده فا كان مرتدي بدله سوداء تزيده جمالا وذقنه الخفيفه

"صحابه بتصفيق وتصفير"

ودخلوا القاعه لاتمام حفل الزفاف وكتب الكتاب

المأذون:
- اطلب من الحاضرين قراءة سورة الفاتحة
وبعد عده احاديث وآيات من كتاب الله

ردد رأفت كلام المأذون وقال:
-إني استخرت الله العظيم وزوجتك موكلتي وابنتي فريده على كتاب الله وعلى سنة رسول الله وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وآجله والحضور شهود على ذلك والله خير الشاهدين.

نظر مروان له بحب وقال:
-إني استخرت الله العظيم وقبلت زواج موكلتك فريده على كتاب الله وسنة رسول الله وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وآجله والحضور شهود على ذلك والله خير الشاهدين.

المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.

وعمت الزغاريط المكان والتصفيق
وبعد الرقص والاغاني وفرحه الكل
ذهب الجميع الي منازلهم وذهب العروسين الي عشهم 
💖

" وبعد مروه عده اشهر"
وقفت فريده أمام المرايه:
-اي ده بجددددد لا اكيد

رفع مروان حاجبه :
- في اي صوتك عالي لي

فريده بدهشه:
- هاااا لا مافيش

مروان:
-امممم

فريده:
- احم احم مروان

نظر لها مروان بعدم فهم :
- نعم

فريده بخدود حمرا:
-احم انا حامل

مروان اتفاجئ نط من مكانه :
-انت بتتكلمي جد ويقوم بأحتضانها ؟!!!!!

فريده:
- لا انا اتفاجئت برضه زيك

طلع يجري مروان:
- بسرعه لازم اعرف الكل ماما ماما باباااااااا مرااااد الحقوا فريده حااااامل

"الكل هنئ فريده وتحت فرحه من الجميع"

مختار بفرحه بالغه:
لا لا لازم نحتفل

جميله بحب:
- ده لازم ده اول حفيد

مراد: يااااااه هبقي عمو
"ضحك الجميع وكان جو ملئ بالبهجه"

فاق مروان علي صوت زين في البلكونه ومسك رقبته وقال:
-ااااه رقبتي شد عضل

قهقه زين و نط علي والده:
-مالك يا مروان سرحان لي

شرد مروان:
- هااا لا انا نمت يا زيزو

لعب زين في شعر مروان:
- اممم طب يلا عايز انام معاك انهارده

مروان:
- يلا يا عم
"ذهبوا الي الفراش وخلدوا للنوم"
يتبع...
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات