القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببتها صعيدية الفصل الثالث عشر 13 نور الدين جلال

 رواية أحببتها صعيدية الفصل الثالث عشر 13 نور الدين جلال

رواية أحببتها صعيدية الفصل الثالث عشر 13 نور الدين جلال

رواية أحببتها صعيدية الفصل الثالث عشر 13 نور الدين جلال

.. ڤيلا الحاج نعمان .................
* تليفون معتز رن *
معتز :: ايوة يا عباس في جديد ولا اية ؟ .
عباس :: ايووة يا بية الست اللي براقبها راحت العيادة اللي كانت بتروحها قبل ما نروح نجيبها لما كانت متعورة .
معتز :: انجز يا عباس اكيد مش متصل بيا علشان كدة بس حصل اية ؟
عباس : بعد هي ما دخلت بشوية وقفت عربيات ونزل منها رجالة بجلاليب دخلو العيادة وخدوها هي والدكتور اللي كان اتصال قبل كدة .
معتز :: امتا حصل الكلام دة ؟
عباس :: من نص ساعة وانا طلعت وراهم و اول ما وصلو البر التاني غيرو العربيات وفصلت متابعهم لحد ما زاغو مني بس هما مخرجوش من المنطقة اللي انا فيها دي وخفضل ادور و اول ما الاقي اشارة ل وجودهم هبلغك جنابك
معتز :: ومبلغتنيش لية يا زفت كان زماني اتصرفت ؟
عباس :: مكنش في وقت يا بية اول ما حصل اللي حصل طلعت وراهم بس انا لفيت نص المنطقة اول ما اوصل للبيت اللي مستخبين فية اكيد العربيات هتبقا واقفة قريب منة هتصل ب حضرتك .

* معتز قفل معاة وكان هيتجنن وجري بسرعة علي باب الڤيلا علشان يخرج رجالة عصام منعوة *
واحد من الرجال :: لا مواخذة يابية بس عصام بية علينا حضرتك متخرجتش واصل .
معتز :: يعني اية هو هيحبسني هنا ؟
الراجل :: معارفش يا بية احنا بنفذو الاوامر وبس .
معتز :: انا هكلم الحاج نعمان واشوف اللي بتعملوة دة .
الراجل :: اللي تشوفة يا بية .
* معتز قفل واتصل بالرجالة بتاعتة اللي متواجدة ف البر تاني علشان وقت ما يحتاجهم *
معتز :: الو ... ايووة يا حسين ... عايزك تجمل كل الرجال وتكمل عباس تشوفة فين و تروحلة ومحدش يعمل حاجة الا لما اكلمك .

معتز دخل الڤيلا وهو زي المجنون عايز يوصل للحاج نعمان ومش معاة رقمة *
معتز :: ياااا حااااااااجة امينة .
اشواق :: امي نايمة يا استاذ متزعجش .
معتز :: انا عايز الحاج نعمان ضروري في مصيبة حصلت .
اشواق :: طيب هتصل بالمحل الكبير ويخلوك تكلمة .
* اشواق بثت على رقم المحل اللي مكتوب ف ورقة جمب التليفون الارضي بتاع البيت واتصلت *
اشواق :: ايووة ..... اني بت الحاچ نعمان ...... عايزاة ضروري دلوك روح جولة يلا..
اشواق :: ايووة يابا خد الضيف عايز يكلمك ف حاچة ضروري
معتز اخد منها السماعة بسرعة :: االحق ياحاج الدكتور احمد اتخطف من شوية خلي رجالة عصام يسبوني اخرج من الڤيلا انا قربت اعرف مكانة هو ف البر التاني .
الحاج نعمان :: انا چايلك دلوك يا ولدي .
معتز :: مفيش وقت يا حاج انا في رجالة مستنياني علشان نلحق الدكتور قبل ما يفوت الأوان .
الحاج نعمان :: اانا هخلي عصام يكلم الرچالة اللي جدام الڤيلا يچيبوك ونتجابلو ف نص السكة .

*معتز قفل السكة وجة يخرج اشواق مسكت فية *

اشواق :: انا هاچي معاك لا يمكن اهمل احمد لحالو لازم اطمن علية .
معتز :: هو انا بقول رايح اخدة يتفسح بقولك مخطوف .
اشواق :: وانا بجولك هاچي يعني هاچي .
معتز :: طب اطلعي غيري الهدوم دي انتي عايزة ابوكي يقتلني بشكلك دة .
اشواق :: مالها الخلجات يا استاذ اية ما هي حشمة اهي ؟
معتز :: دي جلبية بيت عايزاني اخدك وسط الرجالة دي كلها ب جلبية بيت .
اشواق :: طيب دجيجتين وانزل تاني .
* معتز اول ما اشواق طلعت السلم ودخلت اوضتها وقفلت الباب خرج جري لقا الرجالة اللي بتحرس الڤيلا مستنياة مشي معاهم علشان يروحو البر التاني .

.................... المحل الرئيسي للحاج نعمان .................

الحاج نعمان :: ايووووة يا عصام چمع بجية الرچالة اللي تجدر عليها ويطلعو علي البر تاني عند ونتجابلو هناك .
* قفل مع عصام ولقا تليفونة بيرن .
الحاج نعمان :: الوو
شخص :: الحاچ نعمان ؟
الحاج نعمان :: انجق عايز ايي مفضيش انا للسؤالات ديي .
شخص :: جلبك واكلك علي ابن اخوك وبتك اللي شغالة معاة ؟
الحاج نعمان :: انت مين يا واد المركوب ومالك انت ومال الداكتور وبتي ؟
شخص :: موچودين عندي ف الحفظ والصون .
الحاج نعمان :: هجتلك يا ولد الفرطوس لو حد مس شعرة مينيهم .
شخص :: لو وافجت علي اللي هجولهولك محدش هيجربلهم واصل وبالخصوص بتك .
الحاج نعمان :: عايز اييي وانا هعملهولك اطلب الفلوس اللي انت عايزها .
شخص :: انا معيزش فلوس انا عايز الراچل اللي انت متاوية عندك ف الدار هو جصاد بتك وابن اخوك الداكتور هكلمك تاني احولك تعمل ايي ولو فكرت تكلم الحكوومة مش هنخلصو علي الغاليين . * السكة اتقفلت *

* الحاج نعمان بقي مش عارف يعمل اية حاول يهدا ويفكر يعمل اية وياترا مين يقدر يعمل كدة لقا أن مفيش غير كرم اكيد هو اللي وراء الموضوع علشان يوصل لمعتز وقرر أن معندوش حل دلوقتي غير انة يمشي ورا كلام معتز واتصل بالعمدة مصيلحي *

الحاج نعمان :: ايوة يا مصيلحي الحجني يا اخويا تعالى دلوك عند شط البر التاني .
العمدة مصيلحي :: چراء ايي يا نعمان فيية اييي ؟
الحاج نعمان :: احمد وبتي نعمة اتخطفو واللي وصلني انهم ف البر تاني .
العمدة مصيلحي :: كلام اييةدة يا نعمان بتك نعمة عندي ف الدار بتزور اختها الهام اني لسة مسلم عليها من شوية واني خارچ .
الحاج نعمان :: واشواج مكلماني من البيت يبجي بتي مين ؟
العمدة مصيلحي :: تلاجي حد عايز يعمل فيك مجلب ويخضك علي الفاضي .
الحاج نعمان :: انا عرفت من جبل المكالمة أن احمد هو اللي اتخطف ودة المهم دلوك نبجا نشوف بت مين لما نلاجية يلا بسرعة اطلع بالغفر وكل اللي تجدر تجيبة ناحية البر التاني ونتجابلو هناك .

.............................. ڤيلا كرم .............................

* كرم قاعد ف مكتبة بيتكلم ف التليفون مع البية الكبير و اول ما قفل معاة تليفونة التاني رن لقاة مجدي * .

كرم :: ايوووو يا مچدي عملت ايي يا ولاا ؟
مجدي :: كلة تمام يا سيد الناس الرچالة دخلت خدت الداكتور احمد وبت عمة الممرضة اللي جلت شغالة معاة .
كرم :: عفارم عليك يا واد وعملتو اية دلوك ؟ .
مچدي :: خدوهم الدار اللي ف البر التاني زي ما چنابك امرت .
كرم :: اسمع يا واد تنبة علي الرچالة محدش يتحرك من مكانة .
مجدي :: امرك يا سيد الناس .
كرم :: واخفو العربيات البلد زمانها دلوك مجلوبة واي حد شاف العربيات هيدل علي شكلها ويمكن يفضلو يطجسو لحد ما يعرفو راحت فين .
مجدي :: ودي تفوتني بردو يا سيد الناس اول ما وصلنا عند البر التاني بدلنا العربيات وكمان غمينا عنيهم .
كرم :: عفارم عليك والله مكنتش اعرف انك واعر كدة يا واد .
مجدي :: خدامك يا سيد الناس .
كرم :: بجولك يا ولاا حلال عليك البت اعمل فيها ما بدالك انا خابرك بتحب الحريم زي عينيك .
مجدي :: ربنا يخليك لينا يا سيد الناس .
كرم :: لازم احرج جلبك يا نعمان واحط راسك ف الطين .
مجدي :: انا خليت راچل من رچالتنا يروح الچيهة التانية للبلد ويكلمة يجولة اللي چنابك امرت بية وبعد كدي يكسر الخط اللي ف التلفون .
كرم :: لما اشوف بجا هيعمل ايية دلوك .

................... البيت الموجود فيية احمد وهجر ...............

* هجر واحمد ف اوضة مقفول عليهم من برة *
احمد :: انا مش فاهم حاجة ف الاول حد يحاول يقتلني ودلوقتي يخطفوني انا معرفش حد ف البلد علشان كل دة .
هجر :: انت متعرفش لكن عمك يعرف .
احمد :: انتي عارفة اية انا معرفوش ؟ .
هجر :: مش محتاچة مفهموية عمك كبير ف البلد وزي ما لية الف حبيب لية الف عدو .
احمد :: مش مقتنع ومتأكد انك عارفة حاجة ومخبياها عني .
هجر :: اسكت خالص يا دااكتور خليني اعريف افكر .
احمد :: انا مسمحلكيش تكلميني بالطريقة دي واذا كنتي انتي صعيدية ف انا ابويا وجدي وعيلتي كلها صعايدة واقدر اوريكي الصعايدة علي حق .
هجر ضحكت :: والنبي ما وجت فشخرة كدابة وسبني افكر كأنو ٣ عربيات فيهم اتنااشر راجل .. ولما غمو عينيا ف السكة .. و اول ما وصلنا هنا سمعت حسهم بيسلمو علي رجالة وبيضحكو واللي كأنو بيرحبو بوصلوهم يجي ٣ رجالة .
احمد بانبهار :: انتي ازاي كنتي مركزة كدة ف كل التفاصيل بس هيفيدي باية دول كدة علي كلامك ١٥ راجل واحنا لوحدنا وانا متصاب زي ما انتي عارفة .
هجر بضحك ::وعمال تجولي ابويا وچدي وهوريكي الصعايدة علي حج دة اني جلت بس دة خط الصعيد بحالة معايا وهيكسر الحيطة دي بكتفة دلوك .
احمد :: اية دة ما انتي بتعرفي تضحكي وضحكتك قمر ومشوفتش زيها ف الدنيا قبل كدة .
هجر :: جلتلك بلاها حديت ماسخ .
احمد :: سبحان الله اول مره اشوف ف حياتي بنت بتعرف تبقي حياه .
هجر :: جسما بالله هتشوف ميني وش تاني ماهيلدش عليك اتعدل يا داكتور .
احمد :: طيب هنعمل اي دلوقتي واحنا اكيد محدش حتي يعرف احنا فين ؟
هجر :: لو اللي ف دماغي صوح في حد هيعرف مكانا وزمانة چاي دلوك بس مضمنش كل دجيجة بتمر هيحصل ايية وممكن يكونو ناويين علي حاچة عفشة .
احمد :: حد مين دة اللي انتي واثقة انة جاي خطيبك ؟
هجر :: مالكش صالح و بكفاياك حديت .
* هجر راحت ناحية الباب وندهت بصوت عالي علشان اي حد يرد عليها جة واحد من الرجالة من ورا الباب *
الراجل :: عايزة اية يا حورمة ؟
هجر بصوت واطي :: عايزة ادخل الحمام ومفيش مكان هني .
الراجل :: اتصرفي مكانك .
هجر :: يرضيك يعني يا ابو الرچال دة اني معايا راچل ف الأوضة وديني الحمام الله يرضي عليك .
الراجل :: جولي للي معاكي دة يرچع للاخر الأوضة ويدي وشة للحيطة وانا هفتح الباب اخرچك .
* هجر شاورت ل احمد ينفذ الكلام واحمد بقي متعصب بس لقاها بتبصلة بغضب ومصممة راح عمل كدة وهي قالت للراجل ف فتح الباب وخرجت معاة و هو بيقفل الباب وموجهة سلاحة ناخيتة بعد نظرة عنها ثانية يقفل الباب راحت مسكت فية ووقعت السلاح من ايدة راح ضاربها بالبوكس ف كذا مكان من ضمنهم كتفها المصاب بس مسكت نفسها وبسرعة وطت مسكت السلاح وضربتة بية علي دماغة ودخلت ل احمد *
هجر :: يلا نهروب .
احمد :: اية دة في اية انتي عملتي اية ؟ * وخرج شاف الراجل مرمي علي الارض بيبثلها لقا كتفها غرقان دم *

احمد :: انتي اتصبتي ازاي انا مسمعتش ضرب نار ومفيش اثر ل قطع ف الهدوم .
هجر :: دة چرح جريب امسك الطبنجة دي انا مهقدرش اضرب ناري بيدي دي كدي .
احمد مسك السلاح :: بس انا عمري ما ضربت نار قبل كدة .
هجر :: اضرب ف اي جيهة واللي جدامك هيسمع صوت الطلجة ويفكرك بتضرب علية .
احمد :: يلا بينا و خليكي ورايا .
هجر :: استني في حاچة مهمة لازم اعملها .

* هجر فتشت الراجل واخدت تليفونة بعد كدة فضلو يسحبوة ودخلو بية الاوضة *
......................................
* برة البيت *

مجدي :: هعدل مزاجي وبعد كدي هدخل اسلم ع الضيفة اللي چوة وبعدها هبجي اخليكم تدخلو تجومو بالواجب معاها .
* الرجالة كلهم هيصوو مرة وكملو شرب مخدرات *
.......................………………………………

* علي مسافة من البيت عباس كان وصل وشاف العربيات راكنة ف ضهر البيت ف اتصل بمعتز *
عباس :: ايوة يا معتز بية لقيت العربيات راكنة عند بيت مطرف ف حتة بعيد وفي رجالة محوطاة .
معتز :: ابعتلي اللوكيشن بتاعك يا عباس وكلم الرجالة هما داخلين علي المنطقة اللي انتا فيها محدش يتحرك الا لما اجي .
عباس :: اوامرك يا معتز بية .
***
معتز قفل المكالمة وفتح الواتساب استقبل الموقع اللي فية عباس وفورا وجهة الرجالة اللي معاة ناحية المكان دة وبعدها تليفونة رن *
معتز :: الو مين معايا ؟
هجر :: اني هچر اسمعني زين .
معتز :: طمنيني عليكي انتي بخير وبتكلميني منين ؟
هجر :: اطمن انا زينة دة تلفون واحد من اللي خطفينا جولي انك اللي ممشيهم ورايا عارفين مكاني .
معتز :: ايووة اطمني وانا جاي ف السكة .
هجر :: هما حوالي ١٥ راجل يعني مش هتفضلو تضربو نار علي بعضيكم لما تفضو الطلج كلها .
معتز :: ما هو دة اللي هيحصل .
هجر :: لا انتم متحاوطوش البيت خليكم من جدام واضربو نار واشغلوهم واني ههرب اني والداكتور من ورا البيت .
معتز :: ماشي يا هجر خلي بالك من نفسك وماتتحركيش الا لما تسمعي ضرب النار .
*** احمد سامعها بتتكلم وهيتجنن ويعرف بتكلم مين ***

* معتز قفل معاها وخد رقم الحاج نعمان من الرجالة واتصل بية *
معتز :: ايووة يا حاج نعمان انت فين دلوقتي ؟
الحاج نعمان :: هاا يا ولدي عرفت مكان احمد ؟
معتز :: رجالتي مراقبين اللي هو فية البيت دلوقتي ؟
الحاج نعمان :: وانا جااي ومعايا كل الرچالة اللي شغالين ف المحل وعصام چايب باچي الرچالة وچاي عليك والعمدة چايب الغفر وچايلك عشر دجايج واوصل عند كوبري البر التاني .
معتز :: مفيش وقت يا حاج رجالة عصام اللي معايا بالرجالة اللي مراقبين البيت هناك كفايا ومش هينفع استنا .
الحاج نعمان :: انتا مهتخافش علي ولد اخوي اكتر مني استنانا كلنا چايين .
معتز :: انا هبعتلك اللوكيشن علي الواتساب .
الحاج نعمان :: اية الفكيشن والوسواس دية ؟
معتز :: جمبك حد من الرجالة يكون شاب شوية بيفهم ف الانترنت ادهوني اكلمة .
* الحاج نعمان سأل اللي معاة ف العربية حد بيفهم ف التليفونات والنت واحد رد كان ف اواخر العشرينات ف الحاج ادالة التليفون *
الشاب :: ايوة يا استاذ
معتز :: بص بتفهم ف الواتساب ؟
الشاب :: ايووة اني متعلم ومعايا تلفون حديث وفاهم .
معتز :: طيب قول رقمك هبعتلك الموقع اللي تروحو علية وانت بقا تتصرف مع باقي اللي جايين تخليهم يجو انت اكيد هتعرف المكان لما تشوفة علي الخريطة ف توصفلهم علي التليفون .
الشاب :: ماشي يا استاذ الرقم *********
معتز :: تمام ثواني وابعتهولك .
............................

* مجدي قام وساب الرجالة علشان يدخل البيت ل هجر وقبل ما يوصل لباب البيت الداخلي عربيات كتير وقفت ونزل منها رجالة بداو يضربو نار علي رجالتة ف ضرب نار علي اللي جايين دول ولقاهم كتير وشاف أن في عربيات كمان بتقرب من بعيد فكر بسرعة أن دول جايين ينقذو اللي جوة يبقي لازم يمسكهم ك درع علشان محدش يقدر يقربلة والحاج كرم لو الرجالة دي خدت الاتنين المحبوسين جوة هيقتلو ف بسرعة دخل جري وساب رجالتة بتضرب نار علي رجالة معتز *
* جوووة البيت *
هجر :: ديي وجت خروچنا اي حد يچابلك اضرب نار علطول زي ما جلتلك زي ماتيچي تيچي .
احمد :: عندي سؤال واحد مين اللي كنتي مستنياة يجي وكلمتية وجة 
😠😠
 ؟
هجر :: ودة وجتة يا احمد يلا بينا ولما نخرچ ربنا يحلها .
احمد :: طب قوليلي اسمك الحقيقي اية احنا مش عارفين هيحصل اية دلوقتي وخليكي ف اسم احمد دة حبيتة اووي لما قلتية مكنتش اعرف أن اسمي حلو كدة ؟
هجر :: يعني اطخك علشان تبطل الحديت الناسخ دية هنخرج يا داكتور وهجولك كل حاچة ف وجتها .
* اول ما فتحو الباب لقو مجدي ف وشهم احمد ملحقش يسرب نار مجدي وقع سلاحة ومسك فية وهجر قربت منهم ومسكت ف رقبت مجدي وبقت تضرب فية واحمد بيضرب لحد ما مجدي اغمي علية *
* هجر خد سلاح مجدي واحمد مسك سلاحة وخرجو ***

*** ضرب النار شغال برة ورجالة مجدي اتقتل منهم كذا واحد علي ايد رجالة معتز
عصام ورجالتة وصلو والحاج نعمان واللي معاة كمان والعمدة مصيلحي جة بعدهم بدقائق بالغفر بتوعة وكام راجل كمان وبدا رجالة مجدي يقعو واحد ورا التاني والباقي رمي سلاحة ونزل علي الارض مستسلم *
* احمد خرج قبل هجر يأمن الطريق و اول ما شافة الحاج نعمان جري علية وحضنة *
الحاج نعمان :: طمني عليك يا ولدي انت زين ؟
احمد :: الحمدلله يا عمي انا بخير .
الحاج نعمان :: في حد معاك حاكم اللي كلمني جالي ابن اخوك وبتك .
احمد :: ايوة يا عمي معايا جنة الممرضة كانت ف العيادة ساعة ما حصل اللي حصل ولولاها مكنتش خرجت سليم .
* هجر خرجت وكان باين ان ان كتفها نزف كتير والجرح اتفتح من الاشتباكات اللي قامت بيها مع الراجل ومجدي لقيت معتز بيجري ناحية البيت و اول ماشافها جري عليها وحضنها واحمد بقا هيتجنن من المنظر دة والحاج نعمان بيبص ل ابن اخوة وشايف نظراتة ل هجر وكمان مستغرب معتز يعرفها منين وهجر اغمي عليها ف نفس اللحظة من كتر الدم اللي نزفتة *

***************
يتبع...
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات