القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وعد ومكتوب الفصل الخامس 5 بقلم أسماء ابراهيم

 رواية وعد ومكتوب الفصل الخامس 5 بقلم أسماء ابراهيم 

رواية وعد ومكتوب الفصل الخامس 5 بقلم أسماء ابراهيم 

رواية وعد ومكتوب الفصل الخامس 5 بقلم أسماء ابراهيم 

حاله ذهول وصدمه ظهرت علي الجميع عندما دخلت ساره عليهم فكانت مفاجأه لهم رجوع ساره بعد غياب دام لثلاث سنوات..

ماجد بدهشة..ساره انتي بجد حمدالله علي سلامتك وايه الغيبه الطويله دي.

حلا بابتسامه واسعه احتضنت ساره وقالت حمدالله على السلامه ياقلبي وحشتيني اوي يا ساره .

ساره..وانتوا وحشتوني كلكم والف سلامه علي حضرتك يا أنكل عبدالرحيم.

عبدالرحيم..الله يسلمك يابنتي والحمدلله انك رجعتي بالسلامه.

أحمد..عمي هو حضرتك تعرف ساره كانت فين واللي حصل معاها..

ماجد..بابا دخله ايه يا احمد بغياب ساره أو رجوعها وبعدها ماجد وجهه كلامه لوالده بابا انت ايه علاقتك بالموضوع.

عبدالرحيم..نظر لهم وقال انا مش عارف اقولكم ايه بس الموضوع كان كبير واحنا خوفنا عليك يا احمد دي طلعت مافيا وواخده اسم شركه كبيره كاڤر تتخبي وراها وكان لازم ندخل انا ووالدك عشان حمايتك وساره هي اللي اتحملت كل شئ عشان بتحبك.

أحمد.. انا مش قادر استوعب اي حاجه ولا قادر اصدق اللي حصل وان بابا له دخل في بعد ساره وانها كانت في خطر.

عبدالرحيم... لا يابني ابوك طول عمره بيخاف عليك وهو طلب كده من ساره لأنهم هددوه بقتلك وقتلها وكان لازم نخلي ساره تقول إنها معاهم ضدك عشان يبعدوا عنك ونقدر نعرف مين اللي بيحركهم هنا في مصر.

ماجد.. المهم دلوقتي انك يا أحمد بخير وساره كمان ولا ايه.

أحمد..تمام بس الاول لازم اعمل مشوار مهم بستأذنك ياطنط تخلي ساره معاكم في الفيلا لحد ما نشوف هانعمل ايه لان المفروض ساره ماتظهرش معانا خالص.

ساره.. اطمن يا احمد مافيش حد يعرف اني نزلت مصر لاني نزلت باسم مستعار واني حاليا موجوده في لبنان .

حلا...ازاي يعني موجوده في لبنان وانتي قدامنا هنا.

أكرم بضحك..هافهمك ياحبيبي ساره موجوده بشخصيتها الحقيقيه هناك عشان الناس دي تبقي مطمنه انها مش هتنزل مصر موجوده هنا معانا باسم حد تاني عشان مافيش حد يعرف بنزولها مصر ومقابلتنا.
ويالا بقي ياجماعه كلنا نخرج عشان عمي يرتاح شويه .

وبالفعل خرج الجميع توجه ماجد الي مكتبه وأكرم اخذ حلا وساره ليوصلهم الي الفيلا ، وأصرت حياه علي بقائها في المستشفي مع زوجها.
بينما احمد خرج من المستشفى وذهب الي والده ليعرف منه كل شئ.

في مكان آخر وفي بلد اخري كان يجلس مستر جون وكيل شركه نيو كولكشن في مكتبه يتابع شغله رن جرس الهاتف وتلقي اتصال من مجهول يخبره أن ساره مش موجوده في لبنان.

اضطرب جون من معرفه ذلك الخبر وقال...انت متأكد من المعلومات دي

المجهول...اكيد سيد جون فأنا اراقب المنزل منذ يومين ولا أحد خرج منه.

جون..انت مختل أو مجنون اكيد موجوده لو خرجت كنت شوفتها وبعدها انهي الاتصال.

بعد دقائق اتصل جون باحدي الحرس الخاص بيه وطلب منه المزيد من المعلومات الخاصه بوجود ساره أو عدمه.
وبعد نص ساعه أتاه الرد بوجود ساره في منزلها ولم تخرج منذ يومين فأطمئن جون أنها مازالت تحت عينه.

في منزل ساره بلبنان كانت صديقه ساره إلين تجلس في المنزل ليتأكد الحرس والشخص المكلف بمراقبتها أن ساره موجوده بالفعل

إلين فتاه جميله في سن ساره لبنانيه وحيده والدها كان يشتغل مع مستر جون وقتل علي يد المافيا التابعه لشركه نيو كولكشن وقررت بأخذ الثأر لوالدها بعد أن والدتها تزوجت من الاخ الاكبر لجون وكانت لها يد في مقتل زوجها كما قررت مساعده ساره في السفر إلي مصر وكشف الحقيقه والقبض عليهم .

في الفيلا كانت وصلت حلا وساره وطلبت حلا من زينب أن تحضر العشاء
حلا..يالا ياساره تعالي نطلع فوق نغير هدومنا وتحكيلي بقي ايه اللي حصل وهتعملي ايه لو حد اكتشف انك مش موجوده في لبنان.

ساره...ماتقلقيش إلين صاحبتي مكاني هناك وانا كلها يومين ولازم ارجع قبل ما مستر جون يحس اني مش موجوده.

وفي أثناء حديثهم رن هاتف ساره وكانت إلين.
إلين...الو ساره كيفك حبيبتي بدي اطمن عليكي هلا ..

ساره.. اهلا إلين انا بخير الحمدلله وكلها يومين وراجعه طمنيني حد حس بحاجه .

إلين.. ساره انتي لازم ترجعي ع لبنان بكير مستر جون اتصل بعدنان يسأل عليكي وعدنان خبره بأنك موجوده هلا .

ساره يانهار اسود وده عرف ازاي اني مش موجوده عندك..

إلين.. في حدا خبره بأنك ماخرجتي من البيت ليومين وهو شك واتصل بعدنان عشان يطمن وعدنان خبره بأنك مو منيحه وعندك برد ، الله يخليكي ساره ارجعي بكير لا تستني عندك.

ساره..خلاص يا إلين انا هاتصرف وهكلمك عشان عدنان يجي ياخدني من المطار سلام..

حلا ..في ايه ساره شكلك بيقول في حاجه حصلت.

ساره ..انا لازم ارجع لبنان بكره مش هقدر استني مستر جون شك في عدم وجودي وده خطر جدا.

حلا...انا هاتصل علي ماجد يكلم احمد يعرفه.

ساره انا هاتصل علي احمد حالا
واتصلت ساره علي احمد وبلغته بكل اللي حصل وفعلا احمد راح المطار وحجز لساره علي أول طياره للبنان ووعدها أنه خلال أيام هيكون معاها ويخلص كل حاجه..

في مكتب ماجد في المستشفى كان يجلس يتابع الملف الخاص بعمليه والده ودخلت عليه هايدي السكرتيرة ومديره مكتب احمد.

هايدي..مساء الخير يادكتور ....

ماجد...هايدي

يتبع ...

لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات