القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل السادس 6 بقلم رقية محمد عبداللاه

 رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل السادس 6 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل السادس 6 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل السادس 6 بقلم رقية محمد عبداللاه

موج قاعدة في ڤيلا عمها محمود
تجلس في غرفتها... تجلس علي السرير.. وبشرود تنظر إلي الحائط... واذا احدهم يطرق الباب.... ويستأذن لدخول....
لم تنتبه موج للباب... بل كانت تتذكر... شقيقها وكم تعاني من بعده.... لم يخلو يوم دون.. عراكهم... وتمتلئ عيون موج بالدموع....
طارق الباب حينما لم ترد موج..
قام بالدلوف... ظناً بأنها نائمة
عمر:
_موج يا مووووج
لم تعيره اي انتباه دلف امامها وحرك يده امام وجهها
عندما انتبهت موج ان احدهم في غرفتها تحركت إلي نهاية طرف السرير وقامت بتغطيه جسدها فزعاً منه...
قام عمر بالتحرك الي السرير ورفع الغطاء عنها.... ووجدها ترتجف خوفاً....
عمر :
_ موج انا ابيه...
وضمها إليه... حين ضمها... شعرت بالاطمئنان وضمته اكثر....
وقامت بدفن رأسها في... صدره..وشرعت في البكاء...
شعر عمر بالهلع حين رؤياها تبكي
امسك عمر بوجهها بين يديه وقال لها:
_موج حببتى مالك مين زعل بنوتي.. وانا اكسر دماغه..
اكتفت موج بضمه اكثر وبدأت شهقاتها تعلي.. اكثر.. فاكثر
كان أحدهم يبحث عن موج ولمَ لم تخرج من غرفتها طيله هذا الوقت.... ظنت انها نائمة فذهبت كي تطمئن عليها ولكن عند سيرها باتجاه غرفة موج سمعت صوت شهقاتها العاليه...
فاسرعت في خطواتها ودلفت الي الغرفة...
ووجدت موج تحتضن عمر وتبكي
منة ام عمر وخاله موج:
_تعالي يا موج تعالي نتكلم مع بعض ونضحك...
موج بصوت مبحوح :
_ لا انا عاوزه ابيه عمر وبس
خليكي بعيد.... انا عاوزه عمر
منة بحزن:
_ طيب يا موج بس متعيطيش تاني...
ومن هذه اللحظه بدأت المعاناة
قالت منة ل عمر:
_خلي بالك منها ومتسبهاش الا لما تسكت
وخرجت من الغرفة حزينة علي بنت اختها...
شعر عمر بثقل جسدها فعرف انها نائمة فقام بوضعها علي سريرها... وجلس بجوارها وظل ينظر لها... وقرر ان يذهب الي غرفته ولكن خاف ان تستيقظ ولا تجده بجوارها.... فجلس بجانبها وظل يفكر.... ولكن غلبه النوم ونام بجوارها.....
اشرقت الشمس وبنورها استيقظ..الجميع...
______________
في غرفة موج
استيقظت موج ووجدت عمر نائم بجاورها....فدلفت الي الخارج وأتت بكوب ماء وقامت بصبه...علي وجه عمر
عمر بفزع:
_ عاااااا اي حصل....
موج:
_اصحي يا فاشل....
عمر:
_حد يصحي حد كده 😂يا موج
موج:
_ انت اي اللي جابك عندي
وانا صاحيه من بدري وانت نايم
المفروض تصحي لوحدك يا غبي
عمر برفع حاجب:
_انا غبي وفاشل
موج:
_ لا ده....ده...ده انت
نهيهنيهنيهيه
عمر:
_ طيب يا اختي مقبولة منك
وقبل خدها وذهب
عند موج
بدلت ثيابها وارتدت فستان قصيّر و ذهبت الي يوسف
موج :
_ يا يوووووسف انت يا ابيه
يوسف:
_ انا ضعت ولا اي
موج:
_هنروح النهاردة
يوسف:
_عارف اكيد ماما جايه النهارده
موج امسكت بيد يوسف وبدأوا في نزول الدرج
موج:
_العنكبوت النونو خطفت قلبه العنكبوتة من يومها جن جنونه وعقله اتلخبط لخبطوطه
يوسف:
_بس يا موج صدعتيني
موج:
_خلاص نزلنا...
رضوي:
_اي العسل ده... بس انا هخبيها من الكل
موج ذهبت الي رضوي واحتضنتها وقبلتها
موج:
_ بابا محمد مجاش ليه
رضوي:
_مشغول شويه بكره هنخرج كلنا ونتفسح ونشتري هدوم جديدة
موج:
_ طيب يلي نمشي
وذهبوا الي ڤيلاتهم
_________________
*بقلم الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
في ڤيلا *محمدالدمنهوري*
عدت فتره الصباح بسلام
وحل المساء
رضوي:
_ يوسف موج مخرجتش من اوضتها النهاردة
يوسف:
_ ايوه يا مامي
رضوي:
_تعالي نشوفها ....
وصعدت رضوي ويوسف الي غرفة موج
رضوي:
_ موج يا حلوه يا سكره روحتي فين....
مفيش رد.
دخلت الي الغرفه ونظرت حولها ووجدت موج نائمة
فتقدمت من سريرها لكي توقظها
ولكن تفاجأت حينما رفعت الغطاء عنها
لقد وجدت جسدها ساخن جدا من درجه الحراره ومليئه بالعرق
رضوي بخوف :
_يوسف هات تلفوني بسرعه
*بقلم الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
يوسف:
_اهو يا ماماا
رضوي اتصلت علي الدكتور
رضوي:
_اهو جاي في الطريق
بدأت رضوي تعمل كمادات لموج علشان درجه حراره جسمها عاليه جدا
الدكتور جه وكشف علي موج
الدكتور:
_ مدام رضوي تصرفتي تصرف جميل جداً لو مكنتيش عملتي ليها الكمادات كان زمنها ملحقنهاش....
هكتب ليها بعض الأدوية وهكتب ليها شويه مقويات علشان باين علي جسمها انها ضعيفة
بدأت موج تفوق وسمعت الدكتور وهو بيتكلم ويقول:
_ دلوقتي المفروض تاخد الحقنه دي علشان درجه الحراره تظبط
موج بهلع:
_حقنة 💉 لا لا لا
وفضلت تجري
دخل محمد الاوضه وشاف الدكتور عندهم
محمد:
_عامل ايه يا دكتور..؟.
مين تعبان...؟
رضوي:
_موج واخده دور برد وجسمها سخن وانا اتصلت علي الدكتور علشان يجي هنا
محمد:
_ومقلتليش ليه...؟
رضوي:
_كنت بتقول ان معاك شغل كتير امبارح مردتش اشغلك
*بقلم الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
محمد:
_خلاص مش وقت نقاش
محمد يتحدث مع الطبيب
محمد:
_ عندها اي يا دكتور
الدكتور:
_هي عندها دور برد وهي مش بتاكل كويس خالص وضعيفه
انا كتبت ليها شوية.... مقويات وفيتامينات... وفي حقنه المفروض .....
تاخدها دلوقتي علشان سخونه جسمها.....
محمد :
_ متشكر يا دكتور
وبيلف يدور علي موج مش لاقيها
محمد ل رضوي:
_هي فين موج
رضوي بتبص علي السرير وتقول:
_كانت هنا....
محمد:
_مش موجوده
يوسف:
_انا عارف هي فين
ودخلوا اوضه النوم بتاعت يوسف
محمد:
_هي فين يا يوسف
يوسف :
_استني يا بابا...
وفتح الدولاب لقيها جواه
موج:
_انا مش عيانه انا عفريت 👺 وجريت
محمد:
_امسكيها يا رضوي امسكيها
موج:
_لا يا رضوي.... لا يا رضوي
هعضك يا رضوي... هموتك يا رضوي....
ركبت موج فوق السرير
ورضوي بتقرب منها
موج:
_ هموتك يا رضوي خليكي بعيد يا رضوي خلي ابن الكلب ده يمشي....
بتشاور علي الدكتور
موج:
_انا مش عيانه ده بابا محمد عيان ادلو هو الحقنه
محمد بستغراب:
_انا عيان ...؟
موج:
_متكدبش يا محمد انت عيان وهتاخد الحقنه
رضوي:
_عيب يا موج تكلمي باباكي باسلوب ده
محمد:
سيبيها بس هي عيانه علشان كده مش مركزه
يوسف:
_موج خرجت يا بابا...
محمد:
_ يا نهااار مش طالع
موج بتجري ويجرو الخدم وراها ومحدش قادر يمسكها
موج:
_ يا ولاد الكلب انتوا اللي عيانين
يا حيوانات
موج بتفتح باب الڤيلا وتلاقي عمر في وشها
موج تستخبي فيه
محمدوهو بيجرى:
_امسكها يا عمر
موج زقت عمر وجريت
رضوي:
_هاتها يا عمر خليها تاخد الحقنه
عمر:
_حاضر....
ويجري يجيب موج...
«يا خيبانين محدش قادره يمسكها انا موت من الضحك 😂😂😂😂😂»
موج زنقها عمر ويوسف
موج ل عمر:
_انا حبيبتك يا ابيه سيبني جدع يا ابيه
عمر بيقرب منها اكتر
عمر:
_علشان انت تعبانة يا حبيبتي
موج:
_انا مش عيانه ابن الكلب ده هو المتخلف وعيان
موج ل عمر:
_اديها ليوسف... او خدها انت...
اقترب منها عمر حتي التصقت بالحائط وشالها علي دراعه
تخيلوا يا جدعان
هيلا هوبا 😂😂😂
موج:
_ يابن الكلب... يابن المدايقه يا متخلف متجيش... هنا تاني يا بن القرود.... يا عقرب 🦂انتَ
واخدت الحقنه ونامت
محمد:
_اسفين يا دكتور تعبناك معانا وأهناك بس هي بتخاف من الحقن
الدكتور:
_ولا يهمك يا استاذ دي زي بنتي
بس سؤال بسيط كده
محمد:
_ولا يهمك يا دكتور اسأل
الدكتور:
_دي بنت معاذ بيه مش كده
محمد:
_ايوه هي بنت اخويا وانا بربيها
الدكتور:
_تعيش وتربيها يا استاذ محمد استأذن انا...
محمد:
_يا فرج تعالى وصل الاستاذ
«فرج ده السواق»
رضوي:
_يخرب بيتك يا بت يا موج قطعتي نفسي
محمد:
_انتِ لوحدك دي مرمطتني
عمر:
_خلاص مسكناها ولعبنا رياضة
ههههههه....
رضوي:
_فين يوسف...؟
محمد:
_تعالوا نشوف
ولقيوا يوسف حاضن موج ونايم
عدي اسبوع علي ابطالنا وموج خفت وبقيت كويسه
محمد ورضوي و يوسف وموج
قاعدين مع بعض ومحمد بيلعب
مع موج
محمد:
_اي رأيك يا يوسف تتعلم في الخارج زي ولاد عمك وعمتك
ملحوظة زين واحمد وكمان رنيا وفاطمه وفي ولاد عمتهم اكبر من آدم راحوا يتعلموا خارج القطر
موج بهلع:
_لا لا لا لا مش هيروح لا
وابتدت تبكي
محمد بخضه:
_مالك يا موج هتروحوا مع بعض مش هو لوحده ويسيبك....
موج:
_محدش فينا هيروح خلينا هنا انا مش عايزه ابيه يموت زي مالك مش عاوزه كده
وطلعت اوضتها تجري
رضوي:
_استني يا موج....
رضوي ل محمد:
_مش قلتلك فبرك الموضوع هي متعلقه بيه اكتر من اي حد فينا
تقوم تبعدهم عن بعض قولتلك ندخلهم المدارس العالية وبلاش سفر....
وسابته ومشيت ويوسف معاها
رضوي:
_افتحي الباب يا موج
موج بعياط:
_ لا يا ماما مش هفتح لحد
يوسف:
_ افتحي الباب دخليني انا بس يا موج
موج بفرح:
_انتَ بس...
يوسف:
_انا بس....
وفتحت الباب ليوسف ودخل وقفل الباب
يوسف حاضن موج
واتكلموا مع بعض
وقال ليهم محمد:
_ان محدش هيسافر....
الاتنين فرحوا وفضلوا يتنططوا
*بقلم الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
وعدت تلات سنين علي ابطالنا مفيش اي جديد
واصبح اعمارهم
موج عشره
يوسف 14سنه
عمر 20سنه
لحد اليوم اللي غير حياة موج وكمان عمر...
_______________
وانتظروني في بارت جديد
من روايه
*انا لا استطيع التحمل*
*بقلم الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
البارت ده مفهوش اي احداث جامده يعني
والله مشغولة وكتبته بالعافية
بس علشان انتوا مستنين علي نار 🔥كتبته
كان المفروض النهارده هيحصل حاجة لموج بس مش فاضية
فقررت اكتبها بكره بأذن الله♥
_مين الاشخاص الجداد؟
_وهيحصل اي لموج؟
_من رأيكم ان عمر بيحب موج؟
_ وبحب ابشركم ان موج هتلف علي كل ولاد عمها....وعمتها... وهيقعوا مع بعض....
_وان موج....هيحصل.......؟
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية أنا لا أستطيع التحمل)
للأنضمام لمدونة التليجرام الخاصة بالموقع عشان يجيلك اشعار ان الرواية اللي بتبعها نزلت : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات