القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثالث 3 بقلم رقية محمد عبداللاه

 رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثالث 3 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثالث 3 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثالث 3 بقلم رقية محمد عبداللاه

ذهبت موج برفقت عمر ابن عمها
ويبلغ من العمر 14 عاماً
وفي اثناء سيرهم لبيت
عمر:
_يا بنت تعالي هنا يا موج يا بنت يوه يا موج عيب كده
عند موج

موج وقفت عند ست شايله بنتها
موج:
_بعد اذنك يا طنط عايزه اشوف البيبي
الست بتبص حواليها بتدور علي اهل موج ونزلت لمستوي موج وشافت ان موج لابسه لبس غالي يعني مش من العيال المتشرده اللي بتساعد في عمليات الاختطاف وشافت شاب جاي نحيتهم الست اطمنت

عمر:
_احنا اسفين يا هانم
موج:
_استني يا ابيه وخليك بعيد كده

موج زقته
الست اللي كانت شايله البيبي
ادت البيبي لموج
موج:
_اسمها اي يا طنط وهي حلوه اوي وصغيره بغرور انا اكبر منها
الست ضحكت وقالت:
_اسمها لارا وانت كمان حلوه زيها
وبتكلم عمر:
_هي باين عليها بنص لسان 😜
عمر:
_هههههه ايوه هي كده؟!
الست:
_اتشرفت بمعرفتك يا....
عمر:
_أسمي عمر....
الست:
_عمر مين يا بني
عمر:
_اسمي عمر محمود الدمنهوري
الست:
_اتشرفت بمعرفتك والله يا بني ودي اختك
«بتشاور علي موج»
عمر:
_لا دي بنت عمي
موج:
_يا طنط مامتي في بطنها اتنين نونو وهما زعلانين مش عايزين يجوا قالتها بزعل

الست فهمت ان موج مش معاها اخوات صغيرين
وقالت ليها:
_يا حبيبتي هما لسا صغيرين لما يكبروا هيجوا لوحدهم ودي اعتبريها اختك يا بنتي
موج فرحت وفضلت تتنطط

عمر:
_يلي نمشي يا موج
موج:
_لاء لا لا لا قالت يا طنط اخدها معايا البيت
الست:
_أنا باجي كل *** وهستناكي لما تيجي ونتفسح مع بعض اي رأيك
موج:
_ماثي /ماشي

عمر اخد موج علشان يمشوا وفي الطريق لقي راجل فاتح دكان بسيط بيبيع فيه سلاسل مكتوب عليها اسامي
عمر:
_بعد اذنك يا عمو عايز اتنين من السلاسل دي واحده عليها اسم عمر والتانيه موج
عمر خدهم ودفع تمنهم

عمر:
_اي رأيك يا حبيبتي في دي
موج:
_دي حلوه اوي..
وباست عمر في خده الايمن
واخدتها وبعد كام دقيقة
موج:
_مالك يا ابيه هيزعل مني خدها اهي
عمر:
_تعالي نجيب واحده كمان لمالك

جابوا واحده لمالك واخدوها البيت هو مش بيت هو قصر كبييير وحلو جدا وفي حرس كتيير كده علي المكان
دخل هو وموج موج في القاعه بتاعت القصر
موج:
_ يا خالتو يا طنط يا عمو يا رنيا يا زين يا احمد يا........
عمر:
_بس هوسه احنا هنروح ليهم
موج:
_لا لا طيب شيلني
عمر:
_بس كده
واخدها وفضلوا يجروا
وذهبت الي سيده ترتدي بنطال... لونه اسود علي بلوزه... قصيره تظهر جزء من بطنها ولونها احمر وشعرها ولديها خدود خفيفه ولديها رموش كثيفه وطويلة منسدل الي اخر ظهرها ولونه بني غامق شفتاها ورديه ومرسومه وعيناها بالون الزيتي قوامها ممشوق وبشرتها بيضاء ولا تضع اي من مساحيق التجميل
ويبدو ليها انها في أوئل العقد الثالث من عمرها ويبدو عليها الثراء واسمها منه الدمنهوري
وبجانبها رجل في اواخر العقد الثالث واسمه محمود

الدمنهوري من عمره ولديه جسم رياضي رائع وخدود متوسطه و شعر بني وعينان حادتان مثل الصقر ولونهما اخضر اللون و لديه رموش ليست كثيفه بل عاديه ويجلس بجانب زوجته
وذهبت موج إليهما
موج:
_عمو عمو...

و قامت بأحتضانه وتقبيله في خديه...
خالتها تقول:
_يا بنت مروه يعني انا مليش نصيب ولا اي 😂
موج:
_استني يا خالتو

اجلسها عمها علي قدميه وقالها عملتي اي من غير
موج:
_كله كله
عمها:
_كله كله....
موج:
_طيب اتعركت انا ومالك علشان........................... وابيه عمر...........اتفسحنا واكلنا.......واشترالي.......
عمها محمود:
_كله ده حصل من غيري
وقام بتقبيلها ودغدغها
موج:
_كفايه يا عمو ههههههه ههههههه
عمر:
_خلاص يا بابا
منه خالتها:
_سيبها يا حاج
موج وقفت بغرور ولفت حوالين نفسها وقالت :
_شايف انا حلوه ازاي!؟

بعد ما خلصت لف اتجهت الي جانب خالتها وقامت بتقبيلها واحتضانها

منه:
_بعد ما سلمتي علي عمك افتكرتيني
موج:
_خلاص بقي يا طنط انا كل مره باجي بتكوني موجوده وعمي لا
عمر:
_خلاص بقي اي ده
موج بغيظ:
_وانت مالك
عمر برفع حاجب:
_وانا مالي اذا كان كده
وقبل ما يخلص كلام كان دخلوا
بنتين وولدين
نعرف البنات
رانيا دي بعد عمر قد مالك و يوسف عيناهاخضراء تشبه والدها..... وشعرها ذهبي لامع ويمتاز بالنعومه.... وعندها 8 اعوام ولديها رموش كثيفه و طويله
وبعدها ولد اسمه زين ولديه 6 سنوات لديه شعر اسود...ولديه عيون بالون الازرق الفاتح.........
وبعده ريم و احمد عندها 4 اعوام وهما تؤم
رانيا:
_موج عندنا اي حصل!!

وقاموا جميعهم باحتضانها
وبعد مده قام محمود بالاتصال علي اشقائه
شقيقه المتوسّط يسمي محمد
الدمنهوري
شقيقته يارا ومتزوجه من ابن عمها الوحيد
واجتمعوا جميعا علي المائده واكلوا وشرع

معاذ بالكلام:
_إحنا في شغل مهم محتاج اسافر ليه وكمان هاخد مالك علشان يتعلم في الخارج
قامت مروه:
_ يعني هتسينا لوحدينا انا و ولادك
معاذ :
_انا هاخدك معانا لكن «بيشاور علي موج» هنعمل فيها اي

قامت سيده يبدو عليها الجمال جسدها ك عارضات الأزياء ولبقه في الكلام
ولديها عينان باللون الاسود
وشعر قصير....كناري اللون
وانف صغيره وشفتان مضموماتان …ولونهما يميل للحمره وتضع قليل من مساحيق التجميل وهي في اواخر العشرينات وأسمها رضوي وهي تؤم ام موج

رضوي:
_انا هاخد موج طول المده اللي هتقضوها و... هحافظ عليها اكتر من اي حاجه واكملت بحزن وكمان ربنا مش هيرزقني بولاد تاني وبما انها اخت مالك ومالك ويوسف اخوات فهي اخته كمان
فأنا هخدها ازا كان ماعندكمش مانع لذلك.....
قامت مروه بأحتضانها واردفت قائله:
_متقوليش كده تاني دي بنت من غير اي حاجه وربنا بيبعت الأرزاق وان شاء الله ربنا يعوضكم وتجيبي...

قاطعتها اختها:
_خلاص يا مروه انا مش زعلانه وده قضاء وقدر واحنا راضيين بيه وهتخلي بنتكم معايا ولا لا
معاذ:
_ودي فيها كلام طبعا هتكون معاكي انتو واحنا هنلاقي زيكوا فين
(ملحوظة رضوي بعد ما انجبت يوسف جالها مرض فالرحم وكان لازم تستأصل الرحم)
محمد اخو معاذ و محمود:
_هتمشوا امتي
معاذ:
_أخر الاسبوع علشان الامر مستعجل
محمود:
_اللي هو بعد بكره
معاذ:
_ايوه
اتكلمت اختهم يارا:
_والمده دي قد اي
وخلي بالك من مراتك هي حامل
ومش حمل شحططه
معاذ:
_انا اصلا وخدها معايا علشان تتابع مع دكتوره شاطره في الخارج
مروه ضربته بالمخده وقالت:
_اذا كان دكتوره فانا رايحه ورجلي فوق رقبتك ها.....
معاذ:
_شوفتي اذاي فتنتي بينا يا يارا

كله ده قدام موج وهي مش فاهمه حاجه
عدوا اليمين علي خير وجه اليوم المشؤوم
مالك:
_كفايه يا موج عياط احنا هنرجع تاني

موج مكلبشه في حضن مالك وبتعيط

يوسف شدها وقال:
_خلاص يا موج تعالي هيتأخروا علي المعاد يا حببيتي
موج:
_لا انا عاوزه ابيه ابعد عني

وبصت علي رقبت مالك وافتكرت انها مدتلوش السلسله
وخرجت من حضنه جري
واثناء هي بتجري وقعت علي بوقها اتعورت مهتمتش باللي حصل ليها وكملت جري ودخلت واوضتها وخدت السلسله
وجريت علي تحت
وراحت عند مالك وقالت
موج:
_ألبس دي يا ابيه واوعي تقلعها تاني ابدا ابدا...

شافها مالك و ابوها وامها وهي بتنزف من بقها واتخضوا عليها
محمد اخو معاذ:
_الطياره المعاد هيفوت

و رضوي اخدت موج ودخلتها واضتها وقعدت معاها
موج فضلت تكسر في كل حاجه وتقول
موج:
_انا عايزة ابيه هتولي ابيه دلوقتي انا عايزة ماما يا ماما هتولي ابيه دلوقتي يا بابا يا بابا
خدتها خلاتها في حضنها وبدأت تضرب في خلاتها وبعد مده قصيره نامت في حضنها
جه محمد ودخل الاوضه وبص للأوضه بزهول
لعب مكسره هدوم في الارض
ودولاب مفتوح مرايتها مكسورة
والسرير متبهدل فضل يدور بعنيه عليها لقيها هي وخالتها في ركن جمب الكوميدينو
راح نحيتهم سألته مراته

رضوي:
_هما مشوا
محمد:
_ااه
واخد موج شالها بيين يديه
طلبت رضوي انهم ينضفوا الاوضة بتاعتها
وخدوها وراحوا الفيلا بتاعتهم
وبعد 6ساعات
رضوي كانت بتقلب في الفون شافت خبر و........
رضوي:
_موووووج يا مسكينة

_@رقيةمحمدعبداللاه____

*بقلم الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
يا تري اي الخبر اللي رضوي شافتة
واي مصير موج
وهل عائلة الدمنهوري هتتقبل الخبر
وهل
الخبر ده عن عائلة
معاذ الدمنهوري
وهل ده حلم حد ولا تخيل
ولا رجوع للماضي بالتذكر
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية أنا لا أستطيع التحمل)
للأنضمام لمدونة التليجرام الخاصة بالموقع عشان يجيلك اشعار ان الرواية اللي بتبعها نزلت : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات