القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثاني 2 بقلم رقية محمد عبداللاه

 رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثاني 2 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثاني 2 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثاني 2 بقلم رقية محمد عبداللاه

يقوم مالك بكل عصبية ويصرخ في وجهها
تحاول الأم تلطيف الجو بينهما وتقول
مروة:
_اختك الصغيرة يا مالك بتحب تلعب معاك وانت مطنشها يا حبيبي علشان كده بتحب تشاكسك انتوا اخوات وحبايب
قوم صالحها.
يشعر مالك بتأنيب الضمير ويردف قائلاً
مالك:
_موجتي زعلانه 😒 مني ولا اي
موج ربعت اديها وقالت:
_انا مخصماك ومش هصالحك ابداً.
مالك:
_حتي لو قلتلك يلي نلعب مع بعض.
موج بتفكير:
_ هتلعب معايا ومش هتزعلني تاني
مالك بحنان:
_ايوه هلعب معاكي واللي يزعل موجتي حتي لو كنت انا هكسر دماغه
موج:
_استني...؟؟
وراحت عند مامتها مروة وحطت ايدها علي بطنها وقالت
موج:
_يا مامي هيجوا امتي اخواتي علشان نلعب مع بعض انا عايزه ولد زي انا وبنت زي مالك
وسميهم جني ورعد اي رأيك يا مالك مش هيكونوا حلويين
مالك:
_بس مش هكون احلي مننا
وقام بأحتضان شقيقته من ظهرها .
والدهم معاذ:
_إحنا بنحبكم لما تكونوا متفقين ومتصالحين تعالوا هاتوا حضن كبيير لينا كلنا.
موج ومالك بعد ما حضنوا باباهم
موج قالت:
_بابي بابي انا رايحه العب مع ابيه
وراحوا يلعبوا مع بعض
معاذ:
الولاد مشوا علي فكره
مروة:
بطل قلة ادب واحترام نفسك وشوف شغلك
معاذ:
_بعدين الشغل المهم
وبقبل ما يكمل سمعوا صراخ مالك و موج
مالك:
_هنلعب كوره يعني هنلعب كوره
موج:
_هنلعب عرايس يعني هنلعب عرايس ها وهتلبس بدله
وانا البس فستان ونلعب ونعمل فرح و هما الناس (هي بتشاور علي الدباديب) مستنيه العروسه والعريس
مالك:
_لا انا مش موافق وهنلعب كوره
موج:
_ بابي يا بابي مالك مش عايز يلعب معايا
وبتدأ تعيط
أتوا علي صراخهم والديهم
مروة:
_مالكوا بتزعقوا ليه كده و بتعيطي ليه يا موجتي
موج حضنت والدتها ودفنت وشها في صدر والدتها وقالت
موج:
_يا مامي هتيلي البيبي دلوقتي انا عايزاه يلعب معايا انا عايزه البيبي

وبتضرب برجليها الارض
معاذ برفع حاجب:
_عملتها اي يا مالك مش قلنا انت الكبير
مالك:
_يا بابي هي عايزه تلعب فرح وعايزه تلبسني بدله وانا مش عايز العب كده يا بابي
معاذ:
_اممم
وبص لموج وقال:
_هو ده اللي مزعلك يا حبيبه بابا
موج:
_ايوه يا بابي

وبدأت تعيط تاني

موج:
_انا عايزه البيبي انا عايزه البيبي
وعايزاه يلعب معايا
مروه:
_البيبي لسا صغير لما يكبر هيجي لوحده
موج:
_لا دلوقتي
معاذ:
_انتي عايزه حد يلعب معاكي تعالي نلعب انا وانت
مالك:
_ خلاص يا بابي هلعب انا معاها والمهم متكونش زعلت مني
معاذ:
_اذا كانت كده ماشي نشوف رأي اختك
موج:
_ماشي يا بابي بس يلبس بدله
مالك:
_أعمل كل اللي انتِ عوزاه المهم متعيطيش تاني
« بعد مرور خمسة عشر عامّا على زواج أيمن وغُفران وكذلك إسلام وحيـاة، يظهر كابوسهم الأوحد من جديد .. إسلام محمود وكذلك كريم الشاذلي مع خطر آخر يهدد بيت حياة السيوفي وزوجها...
ومسح دمواعها وباس خدها واصالحوا
وخرج والدها ووالدتها
معاذ:
_اروح اشوف الشغل احسن مش عايز ولا حاجه منك و لا من ولادك بلا وجع دماغ
مروه:
_خد هنا هل دول ولادي لوحدي ولا يكونش جبتهم من امك...

وقبلت خده ومشت علي طول
بعد نص ساعة
جه عمر
عمر ده ابن عمهم وخالتهم
وهو البطل الرئيسي للرواية علشان تاخدوا بالكم لما اتولدت موج كان عنده عشر سنين يعني حاليآ عنده 14سنة والشكله هنعرفوا في الوصف هو وبقية الابطال
عمر:
_موج يا موجتي يا حبيبة قلبي انا جيت 🏃 يا خاااالتو يا اونكل يا اهل البيت انا جيت ياموج يا حببتي
خالته مروة:
_بس يا ولد بلا وجع دماغ اي الهوسه دي في فرح
*بقلم الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
عمر:
_اي يا خالتو اي ده ده مش اسلوب تقابلي بيه الضيوف ابداً
ده علي كده منظر سيده من المجتمع المتحضر
مروة:
_متحترم نفسك انا خالتك يا روح امك انا عارفه جاي ليه اصلا مش ليك خاله تسألي عليها ابداً
عمر:
_اي ده خالتو زعلانه مني يهونش عليا ابداً تزعل

مني وباس خدودها وراسها وقالها حقك عليا

وأكمل عمر:
_كنت فاكر موج بس اللي محتجاني
مروة:
_انا عارفه......
وقطع كلامه صريخ موج
عمر:
_خليكي مكانك ياخالتوا وهشوف انا اي اللي حصل

ودخل عمر الاوضة
وبيدور علي موج
موج:
_ من فوق انا هنا يا ابيه
عمر بص من فوق وقال:
_اي اللي علقك كده
وقبل ما يخلص كانت موج وقعت بس موقعتش في الارض وقعت في حضن عمر
عمر:
_اي اللي علقك في الشماعة كده😂😂😂
موج:
_ابيه مالك..!

عمر بص لمالك بغل
مالك بغرور وثبات:
_اسألها ليه عملت كده ...
عمر:
_عملتي اي يا موج
وحطها علي السرير وقال عمر:
_ اي يا بت الحلاوه دي؟؟
موج:
_شوفت انا حلوه ازاي وانا قطعت الكوره بتاعت مالك علشان كان يلعب بيها وهو في الفرح
بص عمر حواليه:
_وقال فرح انا مش شايف اي افراح ولا اي
موج:
_مش شايف يا ابيه ولفت بالفستان وقالت انا العروسة
مالك كمل:
_ وانا العريس
عمر:
_هههههه تجوزي اخوكي يا هبله
وتعملوا فرح من غيري يا كلاب
موج بعياط:
_اهو باظ الفرح والفستان
عمر:
_خلاص خلاص الكحله ساحت تعالي اعملك انا

وخدها شالها علي اختافه واتجه لدولاب وقال
عمر:
_هطلع فستان علي زوقي علشان نخرج
موج ميلت وباسته في خده وقالت
موج:
_بحبك يا ابيه
عمر:
_وانا كمان ياموجتي بحبك اوي
وطلع فستان جميل باكمام

موج:
_يا ابيه انا مش بحب الفستان ده
عمر:
_بس عاجبني انا
موج:
_بس
عمر:
_مبسش ويلي خدي شاور والبسي ده
بعد ربع ساعه

عمر:
_خلصتي يا موج
موج:
_خارجه يا ابيه
وطلعت من الحمام وهي لبساه ورشه برفان وحاولت تعمل شعرها عملته نص نص

عمر بيلاعب موج:
_اي الحلاوه دي مفيش خروج خلاص خلينا في البيت
موج:
_ بتدبدب برجليها في الارض لا ابيه هنخرج يعني هنخرج
عمر:
_خلاص خلاص كنت بهزر وشالها من علي الارض وحطاها علي السرير وقال:
_اعملك شعرك الاول
مشط شعرها وسابه مفرود ولبسها تاج اميره
وساب شويه علي عنيها وقال لها
عمر:
_كده احلي واحلي من اي اميره كمان

قامت موج بصت في المرايه وقالت
موج:
_انا كده احلي
وبدأت تجري في الاوضة وتقول انا كده احلي
وتنادي علي مامتها
وبدأت تجري في الفيلا كلها
وعمر يجري وراها
لحد ما خبطت في حد
الشخص اللي خبطت فيه ده يوسف ابن عمها وكمان خالتها
(عائلة المنهوري اغبيتهم واخدين بنات عمهم رفعت علشان كده هتلاقهم كلهم ابناء عم وابناء خلات وده كان من شروط ان جوازه معاذ و مروه ودي كانت مصلحه لاخواته الولاد علشان كانوا بيحبوهم وعمهم رافض يديهم حد من بناته لحد ما شرط انهم ياخدوا بنات عمهم علشان يحافظوا عليهم وكمان هما اغنيه فأكيد الناس طمعانه في فلوسهم)
يوسف ده كمان اخوها في الرضاعه رضع مع مالك علشان مامته كانت تعبانه المهم خفايه رط ملوش لازمه 😂😂😂
يوسف:
_اي يا بت الحلاوه دي
موج:
_انا عارفة
وجه عمر وقال:
_اخيرا مسكتك بلف الفيلا كلها ومش عارف اي اتجاه روحتي
وشالها واستأذن من عمه وخدها ومشي
موج:
_يا ابيه رجلي وجعتني من المشي
» وهتشغل وضع العيوطه😂😂»
عمر:
_خلاص خلاص وشالها من علي الارض وقالها كده احسن

مردتش علي وبعد دقايق
عمر:
_هنروح الملاهي
موج:
_واي تاني
عمر:
_وهنشتري غزل بنات وايس كريم
موج:
_واي تاني
عمر:
_انتِ عايزه اي
موج:
_اروح عند عمتو وكمان اروح معاك البيت واشتري حاجات حلوه
عمر:
_امرك يافندم
🏵🏵🏵🏵🏵🏵🏵
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية أنا لا أستطيع التحمل)
للأنضمام لمدونة التليجرام الخاصة بالموقع عشان يجيلك اشعار ان الرواية اللي بتبعها نزلت : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات