القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثالث عشر 13 بقلم رقية محمد عبداللاه

 رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثالث عشر 13 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثالث عشر 13 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثالث عشر 13 بقلم رقية محمد عبداللاه

بدأ موج في الاستيقاظ....
موج بصوت خافت:
_اه يا راسي صداع🤕 فظيع...آه
وقد نظرت حولها وقالت:
_اي المكان الحلو ده....
وشعرت...بألم رأسها مرة اخري
تحاول ..الجلوس...
ونظرت الي نفسها ووجدت انها قد بدلت ملابسها...من الفستان..الي بيجامة نوم...
موج بستعجاب:
_اي ارض الاحلام دي...؟!
وقد تذكرت ان اليوم خطوبتها
وقامت بهلع..وقالت:
_واد يا عاصم...انت يا استاذ...اوعي نكون اتجوزنا النهاردة.....
موج بتذكر:
_وانا كنت بفستان في البيوتي سنتر...وبعد كده..طفي النور....انت يا راجل اوعي يكون ليك اعداء وخطفوني علشان ينتقموا منك.....
وانا ازاي لبست البيجامة دي...
واكملت بفرح:
_لكن تصدق لونها حلو....
وانقلبت ملامحها من الفرح الي الخوف... ووجدت ان احدهم يجلس امامها..علي الكرسي المقابل...لسريرها...وينظر لها...ومغطي..وجهه...ويقترب منها
وكانت ستبدأ ببكاء...
موج ببكاء:
_ انا... انا.. مليش دعوة....انا عاوزة امشي... عاوزة ابيه....انا خايفه... خليك بعيد...
واصبح يقترب منها حتي وصل الي الفراش بجوارها...
موج تحاول الإبتعاد عنه وهي خائفة... وتبكي حتي وصلت .. التصقت بحد السرير ووجدت غطاء بجوارها... فأخذته... وحاولت ان تغطي جسدها به...
وقبل ان تغطي جسدها بالكامل
قام الشخص بسحبه ورميه علي الارض...
وقام بالكشف عن ووجه...
واقترب منها اكثر واصبح لا يفصل بينها اي شئ وونظر الي شفتاها...
موج بصدمة:
_ابيه...انت...اي...جابك.. هنا..؟
عمر وابتعد عنها كل تشعر بالأمان
عمر بعصبية:
_مية مرة اقولك مسمعش كلمة..ابيه دي..انا عمر
موج بخوف:
_حاضر..حاضر..انا فين
اكمل عمر بخبث:
_انتِ معايا..هتكوني فين..
موج ببكاء:
_انا خايفه...وعايزة امشي...انا عاوزه..ابيه يوسف...
وبدأت تصرخ وتنادي عليه
عمر:
_نادي لحد الصبح مفيش حد غيرنا...وغير الخدم...
موج بترجي:
_ارجوك يا عمر عاوزة امشي.... وانا فين..واي المكان..ده
عمر بثقة:
_ ده بداية حياتنا ...ومفيش،اي مكان تقدرى..تهربي منه يعنى...لحد ما يكون ليا نفس امشي...هنمشي...غير كده..لا
موج بخوف:
_ليه كده...يا ابيه..وانت عاوزة مني اي..
لم يعطي عمر اي مساحة لموج كي تتحدث وانقض علي شفتيها بشراسة...تحاول موج الابتعاد عنه حتي افلتها هو...من بين يديه...
موج ببكاء وشهقات:
_ليه كده يا ابيه....؟
_انا معملتش حاجة...وكده غلط..وانا فين..
عمر بخبث:
_ليه كده علشان بتاعتي لوحدي...وانت فين فمعايا
وابتعد عنها وتحرك الي الخزانة..واخرج منها اوراق واخذها وقام برميها في وجه موج..وتركها وذهب..
اقتربت موج من الاوراق..وقامت بلمها ووجدت..بها قسيمة جواز...واملاك...باسم عمر...

ولقيت جواب...مكتوب علي ظهره:
_افتحيه وهتعرفي كل حاجه...
فتحته موج بخوف ووجدت بداخله:
_انها اتجوزت عمر...وكل أملاك معاذ باباها بأسم عمر...وهو الواصي عليها....وانها سافرت تركيا...وخلاص بقيت مرات عمر...ومش هتمشي من المكان ده...أبداً...
موج ببكاء هستيري:
_ليه..كده..؟ انا.عملتلك اي يا عمرر...انا مش عاوزه فلوس ولا أملاك...انا عاوزة امشي..
وضمت رجلها لصدرها وبدأ تبكي..بشدة...
في الخارج..

عند عمر
عمر بعصبية:
_فاكرة نفسها السنيورة تقدر تلوي دراعي...وهي متخيلتش ان ممكن اعمل فيها اي....ورايحه تتجوز من غير موفقتي...وكمان تتجوز غيري...

اكمل بخبث:
_انت هتشوفي ايام سودة...وفي الاخر بقيتي ليا وتحت ايدي...وكل اللي انا... عاوزه....واخده.هاخده براضكي او غصبن عنك....

عند عاصم...وعيله موج..
عاصم:
_موج انت فين مش وقت هزار الوقت...اتأخر...
ونظر حوله ولم يجد اي احد في المكان
واخذ يتفقده
لحد ما لقي اللي زينت موج مربوطة...في كرسي وبقها عليه حاجه...
فكها بسرعه وخوف...
وقال:
_هي فين ومين عمل كده....؟
الكوفير:
_مش عارفه...النور قطع فجأه..وبعد كده حد حط حاجة علي منخيري ومشفتش اي حصل..
عاصم بعصبية:
_ازاي ده حصل....وفين البنات اللي كانوا معاها....
واتصل علي يوسف
عاصم بعصبية:
_الهانم اختك غفلتنا وهربت مع حبيبها....
يوسف بصدمة وبصوت عالي خلي الكل اخد باله:
_انت بتقول اي يا بن ال****
ازاي تتكلم عليها كده يا حيوان وزاي هربت...هي اكيد عندك...
عاصم :
_ استني في جواب...
مكتوب فيه
_انها بأمان...وأن محدش هيشوفها...تاني...ومختوم من تحت....
يوسف بخوف:
_هي كده اتخطفت يا بن ال****
العيلة كلها اتجمعت عند يوسف...
يوسف بصوت عالي:
_مفيش خطوبة...ولا زفت كل اللي هنا يتفضلوا من غير مطرود...
محمد:
_انت بتقول اي....؟
يوسف بخوف:
_موج مش موجودة هربت.... او اتخطفت... مش موجودة في اي مكان....
رضوي ببكاء:
_يعني اي......؟؟
سابهم يوسف ومشي وجه وراه زين وادم يدوروا عليها معاه
يوسف في التلفون....
يوسف بتوتر :
_الو يا حازم.... وحكي ليه الي حصل....
حازم ده ضابط وصديق يوسف:
_متخفش.... هندور في كل مكان وانت خلي الرجاله....
وفضلوا يدوروا عليها في كل مكان...

عند رضوي ومنة والبنات
رضوي ببكاء:
_بنت اختك ضاعت...يا منة....خلاص..هنعمل اي...وهي الله اعلم هي فين وبتعمل..اي
منة بتحاول تهدي اختها...هي ويارا
يارا بخوف وضعف لكن بتحاول...تتمالك نفسها:
_متخافيش ان شاء الله هنلقيها...وهترجع تاني...
رنيا بتوتر:
_انا...انا..هتصل علي عمر اكيد...لما يعرف ان موج حصلها حاجة....هيساعدنا...
فاطمة بخوف:
_ما اظنش كانت ملامحه...مش بدل علي خير..أبداً لكن جربي...
ريم ببكاء:
_كلميه تلاقيه زي الراجل اللي قطع طريقنا....
رنيا:
_حاضر...
اتصلت علي عمر
رنيا ببكاء:
_الو يا عمر....موج مش موجودة....يا عمر
عمر ببرود:
_وبعدين...انا هعمل اي
رنيا بعصبيه:
_ازاي هتعمل اي يا عمر...بقولك بنت عمك تقولي هعمل اي...
عمر بشبه عصبية:
_مليش بنات عم....
اكمل بسخرية:
_تلاقيها هربت معاه...هي اصلا مش متربية.. سيبينها علي،حل شعرها...اكيد..هربت يعني اي
رنيا بعصبيه:
_انت ازاي تتكلم عنها كده
هي..احسن من اي حد..و
قاطعها عمر:
_انا مليش دعوه..بيها البنت دي أبداً...ومحدش يجبلي سيرتها ان شاالله تروح ورا الشمس...انا مليش دعوه..بيها
وقفل الخط.....
عند عمر..
عمر رمي تلفونه وقفله...خالص...
وبعد كده قام....وقال:
_هروح اشوف السنيورة عامله اي اكمل بضحكة صفرة
وكمان نتسلي....
عند موج دخل عمر ولقيها زي ما هي...ضامه رجليها لصدرها...وبتعيط بشهقات...
شافها عمر وهي كده ادايق من نفسه جدا ومن اللي عمله.....
واقترب منها وسحبها من رجليها...
موج:
_عاااااااااا
عمر بأطمأنان:
_متخافيش...
وضمها ليه وفضل يهدي فيها...لحد ما نوعاً ما هديت شوية....وبعد نص ساعه نامت وهي في حضنه...عدلها علي السرير وفضل جمبها... وماسك ايدها.. ومحتار من اللي هيعملوا.. فيها صح ولا غلط...لحد ما غلبه النوم ونام جمب موج وضمها ليه....
جه نص الليل وموج صحيت وكانت جعانه.. ومش عارفه تنام.. من الجوع...
موج ل نفسها:
_انا جعانه.. اعمل اي...؟ اقوم من جمبه هيعاقبني... وانا معرفش اي حاجة... وهو بعد ما دخل اقفل الباب بالمفتاح.... خلاص..انا هصحيه..علشان..جعانه واللي يحصل..
موج ل عمر:
_بس يا عمر...انت ياواد..يا حبيبي....يا عمر..اصحي
عمر بنوم:
_امممممم
موج بشبه عصبية:
_اي امممم دي..قوم يلي....
قام اتعدل عمر وقعد جمبها...
عمر بنوم:
_اي يا موج..عايزه اي....؟دلوقتي
موج بلطف:
_انا جعانة...
عمر صحابها لحضنه ورجع نام تاني
موج بضيق:
_ابعد عني..كده الله....بقولك جعانه..مش خايفة
عمر:
_بكرة بكره...وبقي نتعرك براحتنا...
موج:
_انت بتفهم بالمقلوب...بقلك...جعانة..
صحي عمر ورجع قعد تاني
عمر ببرود:
_عوزاني اعمل...ايه اكلك
موج بضحكه مكتومة:
_اه....!
عمر:
_نعم يا اختي....نامى لنيمك بطريقيتي...
موج بزعل:
_طيب انا جعانة....ومش عارفه انام...
عمر:
_في الخدم....
موج:
_انت قافل الباب ولو قمت هتزعل...وكمان حرام يا عيني نصحي الطباخ..من النوم...
عمر بنرفزة:
_مش حرام عليكي انااا
موج واقتربت من عمر
موج:
_مهو اصل....؟ اصل....
اكمل عمر:
_خايفه انزل لوحدي...نفسي اعرف امتي هتكبري من خوفك..ده..امتي
موج ببوز:
_خلاص مش هاكل...متشكرة
ولسا هتتعدل تنام علي السرير كان عمر شالها.. بين ايديه وبينزل بيها...
موج:
_نزلني انا فيا رجلين امشي بيهم..
عمر باستفزاز:
_مش باخد رايك في حاجه..... بعمل اللي انا عاوزه وبس
ووصل عند المطبخ.. وقعدها علي الرخامه
موج بضحك:
_انا تخنت لتوقع بيا واتكسر...
عمر بضحك:
_انتى تخينه انت متطلعيش خمسين كيلو اساسا
موج بضيق:
_انا اتخنت... وكمان وزني.. سبعين كيلو او خمسة وستين..
عمر واقترب منها:
_انتى تخنتي علي كده... مصدقش... لو كان ده وزنك بذمتك وزن واحده في الجامعة..
موج زقت عمر:
_خليك بعيد كده... واعملي اكل... وكمان وزني حلو وعاجبني...
عمر اقترب منها اكتر...
عمر:
_تعرفي اننا اتجوزنا النهاردة... والنهارده فرحنا ولا لا....
موج:
_لا ويلي علشان جعانة...
باس عمر موج في خدها ومشي...
موج بعصبية:
_انت قليل الادب..
عمر:
_هتاكلي اي
موج بتفكير:
_هاكل كفته وكمان شورما... و ناجتس... وكمان.. مكرونه بشاميل... وكمان شوربة فراخ...
وهشرب عصير فاروله و..كمان هشرب بيبسي... وكمان هاكل زبادي.. و اتسلي بلوز وفسدق وجوز... ولب اسمر... وعاوزة بطيخ.. وو.... وووو
عمر بصدمه:
_هتاكلي ده كله يا موج... انا هفلس بعد ما نجحت في شغلي...
موج بزعل :
_انت هتقر عليا... اعمل وانت ساكت ومتتأخرش ساعة بالكتير...
عمر:
_مش هلحق اعمل ده كله هعمل كام صنف خفيف كده وبلاش الاكل.. ده علشان هتنامي تاني...
موج بتفكير:
_تمام بس مطولش علشان جعانة..
عمر:
_حاضر...
وبدأ يعمل في الاكل
موج:
_عمر انت بتحبني...
عمر:
_اسألي نفسك اذا كنتي بتحبيني فانا بحبك
موج بفرح:
_يبقي بتحبني
عمر:
_تعرفي انا بحبك ليه...!
موج:
_لا يمكن علشان حلوة...
عمر بضحك:
_علشان طفلة اوي اوي...
موج بزعل:
_انا مخصماك... هاااا
عمر:
_انت مخصماني بجد
موج:
_لا مقدرش
موج بتسلي نفسها بالغنا...
موج:
_حبيبي يا حلمي انا عشت عمري بتمناه واستناه.. الفرقة عليا صعبه وازاي تاره شوق وانا اعمل اي لو اغمض عيني واصحي اللقيك هنا للبعد نهاية وانت بقالك سنة... يلي وتعالي انا قلبي هيتعب كده... انت فييييين
عمر بيكمل:
_حيرة في حيرة وايام طويلة بصبر عنيا.. اللي دايبه في هواك... صوتي مخصماني ورافض يغني غير لما ترجع ويبقي معاك.... شايف حبيبي في بعدك بيجرالي اي شايف في بعدك بدوق العذاب قد اي.. قولي ليه
موج بسعادة:
_حبيبي يا حلمي انا عشت عمري استناه.. بتتمناه.. الفرقه. عليا صعبه وازاي تاره شوق وانا اعمل ايه.... لو أفتح عيني واصحي اللقيك هنا للبعد نهايه وانت بقالك سنه يلي وتعالي انا قلبي هيتعب كده انت فيييين...!!؟؟؟
دايما في بالي وبعد...الليالي وحشني يا غالي يا اجمل ملاك اه لو تجيني لبوسك بعيني واطفي حنيني االلي دايب معاك....انت الجميل اللي لايق عليه الغرام....
عمر:
_وانت اللي عمري ما خلصت فيه الكلام...انت فيييين
موج:
_خلصت الاكل... انا فطست من الجوع..
عمر:
_خلصت بس هاكل انا لوحدي...
نزلت موج من علي الرخامة وقعدت علي الكرسي قبل عمر وقالت خلاص تقدر تمشي
عمر برفع حاجب:
_شغال عندك انا
وسحب الكرسي التاني.. وقعد جمبها...
موج:
_خلاص كل علشان صعبت عليا...
عمر:
_هأكلك انا.....
بعد ما اكلوا....
موج وهي بتجري:
_هدخل الاوضه واقفل الباب نام علي الكنبه.....
عمر بيجري وراها ومسكها
عمر:
_هنام علي الكنبة بردو
موج بضحك:
_فاشر يا حبيبي فاشر مين قال كده.... 😂😂😂
عمر:
_طيب يلي
ودخلوا الاوضه
موج نامت بالعرض وقالت:
_مفيش مكان.... نام في الارض
عمر زاح موج وقال:
_اهو في مكان...
موج:
_لأ لأ لأ لأ لأ لأ
عمر:
_انت بتغني طب ينفع كده
موج:
_لألأ...لألألو معاك تجري
عمر:
_باااااااس صدعتيني اركني علي جمب خليني انام
موج بضحكة صفرة:
_شمال ولا يمين يا سطااااا
عمر بخبث:
_تعالي اوريكي يمين ولا شمال...بس خلينا في الشمال
موج بفزع:
_لا اوعي...خلاص انا هنام علي الجمب التاني..
عمر:
_انتي لو بتسمعي الكلام من الاول كان احسن..
موج:
_خلاص يا عم الحج نام وانت ساكت
واتعدل علشان ينام...
موج:
_وانا هنام فين بقي....؟
وفردت دراع عمر وقالت:
_هنام كده..😂😂
*بقلمي الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
*رقيةمحمدعبداللاه*
بعد ما عمر كان هينام...
موج:
_بس انت يا عمر... انت نايم
عمر:
_امممممم
موج:
_انت نايم رد عليا
عمر:
_نامى يا موج....؟
موج:
_طيب انت جالك نوم
عمر:
_لا بس هتجيلي سكته قلبيه...
موج:
_خلاص نام....
ونامواااا.....
عند رضوي ومحمد
رنيا بتعب:
_عرفتوا حاجة عنها
زين بحزن:
_زي ما تكون ابرة واختفت في كوم قش...
ريم:
_خالتوا رضوي تعبانه خالص.. انا اول مرة اخد بالي انها بتحب موج الحب ده
آدم:
_مش عارف اي حاجة ولا قادر استوعب اللي بيحصل...
رضوي ببكاء:
_مقدرتش اخلي بالي منها...يا منة...الحاجه الوحيده اللي باقية من اختك....ضاعت خلاص
منة بحزن علي اختها:
_استهدي بالله... كده وان شاء الله هترجع لوحدها
رضوي:
_لا إله إلا الله ♥...
يوسف بحزن علي مامته وان مش لاقي موج في اي مكان:
_خلاص يا ماما اكيد هترجع مش هتفضل بعيدة العمر كله....
عند موج وعمر
صحي...عمر وحس ان في حاجه تقيله علي صدره ورفع راسه لقي موج حاطه راسها عليه وبشعرها الطويل النازل علي وشهااا محسش بالوقت وهو بيعدي عليهم... لحد ما هي صحيت...
موج بتثاوب:
_صباح الخير.....
عمر:
_صباح الورد.. علي احلي ورد
موج اتعدلت وقربت منه وقالت:
_مين ورد دي يا خاين يا
عمر بأستغراب:
_مين ورد دي ومين جاب سترها
موج بغيرة:
_اعمل نفسك برئ ايوه انت وقعت بلسانك وقلتلي يا ورد
وقعدت علي ضهره وجابت دراعه لورا وقالت:
_انت خاين وكمان حيوان... طلقني... طلقني... طلقني او اقلك انت طالق طالق طالق طالق
عمر بعصبية:
_قومي يا موج بدل ما اقومك انا... واي اللي بتقوليه ده انا قلت صباح الورد مش ورد....
موج بعصبيه:
_وليكن... بردوا مش هقوم...
عمر ببرود:
_براحتك....
وفلت دراعه منها واتعدل ولوا دراع موج لورا...
وقال بفحيح افعي:
_اوعي تكوني افتكرتيني هعاملك زي امبارح يا سكر انت انت داخله علي عذابك
خافت موج وابتدت تعيط
موج بعياط:
_سيب دراعي يا عمر... من فضلك...
عمر ساب دراع موج ومسكها من شعرها....
عمر بشراسه:
_انتى هتسمعي كلامي ومش هتطلعي من الأوضة دي أبداً غير لما انا اسمحلك بكدا انت فاهمه انا بقول اي....
موج بخوف وضعف:
_سامعه و... وهعمل بس سيب شعري...
شد عليه اكتر ورماها علي السرير...
وهي ضمت رجليها لصدرها.. وبتعيط بشهقات
سابها عمر في وسط عياطها.. واخد هدوم ليه ودخل الحمام غير..
ولما خرج لقي موج زي ما هي... بتعيط بس صوتها مش باين...
عمر:
_في داده هتجبلك الاكل وهتهتم بيكي... في كل حاجه... ولو شفتك بره الاوضه يا موج مش هيحصلك طيب وانتى ليكي اوضة وانا اوضة...وفي اي وقت هدخل الاوضه بتاعتك.. وقت ما احب...
وتحرك حتي وصل الي امامها...
ورفع وجهها بيده وظل ينظر لها..
عمر:
_سامعة انا قولت اي....؟
موج بصوت خافت:
_حا.... حاضر...
عمر:
_في الدولاب ده كل الحاجات اللي محتجاها...
واتجه للباب بكل كبرياء وعظمه وخرج منه...
موج فضلت تعيط لحد ما دموعها نشفت وعينيها ورمت...
فتحت الدولاب وطلعت ليها... بنطلون اسود علي بلوزه قصيرة لونها ازرق..ودخلت الحمام
اول ما دخلت موج الحمام فتحت الميه في البانيو ودخلت بهدومها فيه وبدأت تفكر هتعمل ايه.....؟! وعامله اي رضوي ومحمد من غيرها وقعدت يطلع اكتر من نص ساعه وهي كده
وبعد كده اخدت شاور ولبست
وخرجت وقعدت علي السرير وبعد شويه نامت... اتهربت من كل حاجه.... في حياتها بالنوم...... نامت بعمق وكل حزن...
بعد ما نامت يطلع ساعة او اكتر
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية أنا لا أستطيع التحمل)
للأنضمام لمدونة التليجرام الخاصة بالموقع عشان يجيلك اشعار ان الرواية اللي بتبعها نزلت : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات