القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثاني عشر 12 بقلم رقية محمد عبداللاه

 رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثاني عشر 12 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثاني عشر 12 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الثاني عشر 12 بقلم رقية محمد عبداللاه

عمر:
_يا موج انا....
وقد اقترب منها... واحتتضنها..
وفي دقائق انقلب من الشراسة
الي اللطف والحنان... كما كان يعاملها...تماماً وهي صغيرة ..
اما موج لم تستطع الإبتعاد عنه.. فكان محتضنها بكل.. قوته..حتي همس في اذنها وقال:
_وحشتني موج.... وهي صغيرة... انا كنت غبي لما بعدت عنك....
موج لم ترد عليه ولكن بادلته العناق... واخذ عمر يشتم رائحة عطرها ورائحة شعرها يتذكرها.. معه وهي صغيرة .....
موج:
_بعد اذنك يا ابيه....! عايزة امشي....
لم يهتم لها عمر وضمها اكثر...لم تستطع ان تتمالك نفسها اكثر من هذا وشرعت في البكاء ووضعت رأسها علي كتفه وعندما شعر انها.. تبكي ابتعد عنها قليلاً
ومسح دموعها بيده وسألها:
_بتعيطي ليه.....؟ ممكن اعرف..
موج بصوت باكي:
_مفيش.... ممكن امشي
حاول عمر تصديقها ولكن هو يعلم انها تبكي عليه... وفتح لها الباب وخرجت....
عمر ل نفسه:
_غبي... غبي هضيع منك ومن افعالك...
اما عند موج فكانت تتمشي الي غرفتها بشرود حتي وصلت الي عندها... ووضعت رأسها علي الوسادة والاخرة فوقها واخذت تصرخ.. وتبكي حتي... اختفي صوتها تماماً... وانتفخت عيناها
ونامت....
ام عمر عزم امره ان ينظر إليها...
فخرج من غرفته... واتجه الي غرفتها... وطرق الباب... لم يسمع صوت احد بداخل... ففتح الباب ودخل.. ووجد موج... نائمة فاقترب منها.. وعدلها علي السرير...ورأي ووجها محمر من البكاء... شعرت موج بأن احد بجوارها وتحاول ان تفتح عيناها.. فرفعت نظرها الي فوق ورأت ان عمر ينظر لها... فأمسكت بيده...لم يترك يدها حتي احس انها عادت لنوم مرة اخري... وقبل خروجه قبلها بلطف.. حتي لا تستيقظ... ودلف الي الخارج.... وذهب الي مكتبه
وبدأت في النظر الي ملفات عمله... وبعد نصف ساعة سمع.. رنين هاتفه ووجد انها مخطوبته
داليا بدلع:
_ اي يا بيبي مخرجتش النهاردة ليه....؟
عمر يحاول امتلاك اعصابها:
_مشغول يا حبيبتي...
داليا بتمثل الزعل:
_يشغلك عني.... انت مش بتحبني زي.. الاول ليه انا. دايقتك.. في حاجه يا بيبي..
عمر:
_هفضي يا داليا ونخرج...
عمر ل نفسه:
_انا أصلا محبتكيش علشان احبك... ولوا ابوكي الحقير ده مكنتش عرفتك....
داليا:
_طيب بقولك اجي انا... ونتفسح
عمر:
_ممكن.. يا..داليا تعالي
واغلق معها وبعد
وبعد دقائق سمع رنين هاتفه مرة اخري ووجد انه والد مخطوبته
ناصر:
_مساء الخير... عامل ايه يا عمر
عمر بزهق:
_كنت كويس لحد ما كلمتني
ناصر بعصبيه:
_احترم نفسك يا بن الدمنهوري...
وانت بتكلمني... المهم دلوقتي انا مسافر... تخلي بالك من بنتي كويس.. وهبعتها تقعد عندك لحد ما أسافر....
كان سيرد عليه عمر ولكن قاطعه بأغلاق الهاتف..
زفر عمر بضيق وقال ل نفسه:
_لو تعرف انا يا ناصر علشان ان لولا القضيّة اللي انا فيها كنت موتك بأيدي من زمان...
وخرج من مكتبه ونادي باعلي صوت علي احد الخدم
عمر:
_الأوضة اللي في الجناح الغربي نضفيها كويس...
الخادمة:
_حاضر يا بيه.... بعد ازنك اشوف شغلي
عمر:
_اتفضلي...
وكان احدهم وكانت والدته...
منه:
_مالك بالاوضة دي...؟
عمر ببرود:
_عايزها يا ماما خطيبتي جايه تقعد معايا
منة بعصبيه:
_مش ليها بيت اهلها يلمها والا اي...؟ انا مش مستريحه للبنت دي أبداً
عمر:
_حضرتك مش انت اللي هتتجوزيها...
منة:
_انت بترد عليا...
عمر تركها وذهب...
بعد ساعة كانت وصلت داليا
داليا قبل ما تتدخل قالت بصوت واطي:
_انا جحيكم الابدي بذات انت يا موج...
استقبلها عمر فقط لم يرد اي احد من عائلته ان يستقبلها معه لأنهم يكرهونها...
داليا بدلع:
_عامل ايه يا حبيبي....
واقتربت منه وعانقته
ونظرت حولها وقالت:
_فين اخواتك.. ولا مامتك.. محدش موجود يستقبلني
عمر:
_مشغول كل واحد بحاله...في الصبح يا داليا كلهم يسلموا عليكي....
داليا بتمثل:
_باين عليهم محدش عايزيني هنا...
عمر:
_انتِ مالك بيهم هتتجوزيني انا ولا هما
داليا واقتربت منه وحاوطته بيديها بدلال:
_ايوه صح هتجوزك انت...
اخذها عمر واوصلها الي جناحها وتركها...وذهب....الي غرفته....
شرع ل تغير ملابسه...وبدأ يفكر..في محبوبته..
꧁الحمد لله ꧂

حل الصباح..واستيقظ الجميع بهمه ونشاط...
عند موج
استيقظت بتعب....واتجهت الي خزانه ملابسها...واخرجت منه فستان قصير الي حد ما ،فوق ركبتها باللون الوردي...وقرط..
ودلفت الي الحمام...بعد نصف ساعة خرجت منه وارتدت اسدال الصلاة الخاص بها وادت فرضها..وغيرته وارتدت الفستان...ووضعت القليل من مساحيق..التجميل...واخذت شريط 🎀لتزيين الشعر وربطته في شعرها من المنتصف وعزمت انها بعد ان تأكل ستستأذن من عمها..وتذهب الي بيتها عند عمها الاخر محمد اي مربيها
تحركت موج للخروج من غرفتها...وشرعت في النزول..
*في الاسفل
موج:
_صباح الخير...
رد عليها الجميع:
_صباح الورد
رنيا:
_لابسه كده رايحه فين...؟
موج:
_ماشيه زهقت من القاعده هنا هرجع البيت احسن...
ريم:
_يمكن تغيري رأيك وتقعدى هنا علي طول....
موج بأستغراب:
_اغير رأيي... واقعد علي طول في جمله واحدة .... انت اكيد تعبانه في مخك...
احمد:
_هي مش تعبانه ولا حاجه بس اكيد انت هتقعدي....
موج:
_اكيد انا تعبانه....
تحركت موج واحتضنت عمها واستأذنت منه.بانها ستشارك معهم الطعام وبعد هذا ستذهب
وسمعت صوت حد بيتكلم بطريقة غلسه كده
داليا:
_صباح الخير
موج بأستغراب بهمس :
_انا بحلم اكيد ما تردوا عليا....
زين بنفس الهمس:
_ده واقع
موج:
_كان خير لحد ما جيتي
احمد و زين:
_اللعب ابتدي....
نزل عمر بهيبته وكبرياء ووجد الجميع يجلسون بأنتظار الطعام حتي يجهز....
موج بتمثل:
_آه آه آه يا بطني بتوجعني بطناااااي آه آه آه آه....
داليا ببرود:
_مالها بطنك ما كنتي زي الفل ليكي شوية اي تعبها فجأه كده
ريم بعصبية:
_وانتي مالك يا حشرة....!؟ بطنها بتوجعها تقولها لا متوجعنيش...!
موج بصراخ :
_بطني بتوجعني بجد عملتوا فيا اي...!؟ آه آه آه آه يا بطني
ووقعت علي الارض
ابتسمت داليا بأنتصار وتحدي
فزع عمر علي موج وحملها بين يديه ووضعها علي الاريكة في الصالون....
وات احمد بكوب ماء وبدأ برش القليل علي وجه موج حتي استيقظت...
عمر:
_اي حد يجيب شوية ميه فيهم ملح.....
داليا بتمثل الخوف:
حاضر يا حبيبي....
وراحت بسرعه عند المطبخ ووضعت قليل من الملح في كوب به ماء وشئ اخر...
داليا:
_اتفضل....يا عمر.
حاول عمر ان يشربها الماء ولو بقليل....
وبعد دقائق...شعرت موج بالتحسن
موج بغل :
_انت اللي عملت فيا كده تعالالي يا مفعوصه....
عمر بجمود:
_خليكي مكانك...
ووضع يده في جيبه وتكلم:
_ازاي هي السبب وانت متعرفيش انها هنا...
موج:
_معرفش 😬بس هي السبب يعني هي السبب وانا هاخد حقي بأيديا...
منة:
_خلاص يا موج حصل خير...
عمر وقد اقترب من داليا وامسك بيدها وتكلم :
_احترامها من احترامي... وكل اللي هنا لو فكر يكلمها بطريقه اهانه.... او اساءه هيشوف انا هعمل اي....
موج بصوت واطي:
_انت يا احمد انت يا واد
احمد بهمس:
_اي يا ست موج...؟
موج:
_عايزة اكهربها يا واد....
زين اتدخل وقال:
_مش كنت ماشيه يا ست موج...
موج بغرور:
_كنت وغيرت رأيي وهقعد هنا العمر كله....
ضحك الجميع عليها....
موج:
_انا هقعد هنا
بين احمد و زين...
وجلست وتناولت الطعام
وقبل ذهابها الي غرفتها ...
سمعت صوت رنين هاتفها فوجدت انه آدم
موج بدلع:
_صباح الفل والورد علي احلي دومي
آدم بأستغراب:
_معايا موج يا حضرت....ولا النمرة غلط.....
موج:
_انت جاي يا آدم طيب انا هلبس واستناك.....سلاموز يا لوز
واغلقت الهاتف....
آدم ل نفسه:
_البنت اتجنت اقولها معايا موج تقولي هلبس واستناك....
موج:
_بعد اذنك يا اونكل
وذهبت موج الي غرفتها ...
موج:
_بقي كده يا استاذ عمر....ماشي..اذا ما خليتك موت من الغيظ ما اكونش موج..بنت عمك...
واتجهت الي خزانتها واخرجت
منها بلوزة قصيرة تظهر جزء من... بطنها باللون البنفسجيّ علي جيبه قصيرة... باللون الاسود ....وتركت شعرها مفرود وجزء منها منسدل علي عيناها
ووضعت من مساحيق التجميل..واخذت حقيبتها وشرعت..في النزول...
موج بكبرياء:
_ انا خارجه....😎
زين صفر وقال:
_اي يا بت الحلاوة دي علي فين...؟
موج وقد وضعت رجل علي رجل وجلست بجوار خالتها وقالت :
_خارجه انا و ادم نتفسح...اصل الجو هنا وحش ومليش نفس اقعد....
ريم:
_استني يا موج ...هاروح معاكم... انا كمان الجو مش عاجبني عقبال ما اسافر تاني...
موج بثبات:
_متتأخريش....
منة بتتكلم بهمس ل موج:
_اي بت التغير المفاجئ ده...؟
وعلي فكره البت الغلسة دي اخدت عمر وقاعدين في المكتب
موج بنفس الهمس:
_محدش ياخد مكاني يا خالتواا
ووقفت بغرور وقالت:
_هتمشي شوية في الجنينة هقبال ما تخلص السنيورة...
وتحركت موج الي الذهاب الي الحديقة...
ووجدت عمر و داليا جالسين مع بعضهما ويتحدثان
موج بغيظ:
_بقي كده يا خالتو بتضحكي عليا وانا هبلة صدقتك...
ووجلست...موج علي الأرجوحة
القريبة منهم واخرجت هاتفها والسماعه الخاصة به و بدأت تغني وهي تستمع:
_حبيبي يا يا حلمني عشت عمري باتمناك بستناك.....
دايما في بالي وحشني يا غالي يا اجمل..ما لي.....
سمع عمر صوت موج وهي تغني ولم ينتبه الي نفسه...وترك داليا بمفردها...وذهب الي موج وبدأ في الغناء معها...
عمر:
_ آه لو تجيني لبوسك.... بعيني واطفي حنيني اللي دايب معاك....انت الللي لايق عليك الغرام...قولي ليه....
موج:
_حبيبي يا....حبيبي يا.....
وقد اقترب منها اكثر..
لم تكترث موج له لانها كانت منسجمة بالاغنية التي تسمعها
استغلت داليا بعده عنها واخرجت هاتفها وقامت بالاتصال علي..احدهم...
المجهول:
_الو يا هانم انا معاكي...
داليا:
_باين عليها خارجه... انا عوزاك... متخليهاش تنفع تاني أبداً.. اعتبرها هديه مني علي فلوسك.. وقبل اي حاجه صورها وتبعت الصور ل عمر و اخوها... خلص عليها... خالص...
المجهول:
_بس كده وشكراً علي هديتك يا هانم...
داليا:
_انا هقفل علشان اقعد مع خطيبي....
المجهول ل نفسه:
_انا هنفذ اللي قولتي عليه بالحرف الواحد...
عمر و موج
وقفت موج وكانت سترحل ولكن تفاجئت بالذي يسحبها له
موج بهلع:
_دراعي.... يا
عمر:
_مالك خوفتي ليه...
داليا:
_احم إحم انا هنا...
موج:
_بعد اذنك يا ابيه....
امسك عمر بذراعها وقال:
_متقوليش تاني ابيه دي مش عايز اسمعها ابدا ليا اسم وتناديني بيه.. فاهمه انا بقول اي...
ترك عمر ذراع موج
موج بخوف:
_حاضر... حاضر.. يا
عمر:يا اي....؟
موج وقد استعدت لكي تجري
موج:
_يا عمررررر يا حبيبي
وتركته ووصلت الي ريم
ريم:
_كنت بوستيه بالمرة
موج:
_لو ينفع....
ضربت ريم موج في ذراعها...
موج:
_آه آه يادراعي هل هو حلو بدرجه علشان كلكم مستقوين عليه....
ريم:
_بس يا بنت ويلي بينا
وخرجوا من البيت...
المجهول يحدث نفسه:
_الفار رايح للمصيدة برجليه
ريم وموج ذاهبتان بمفردهما...
ريم ل موج:
_فين آدم.....؟
موج:
_احنا هنخرج ونتمشي شوية...ونقعد في كافيه وبعد كده هرن علي آدم
ريم:
_آه منك يا موج...
موج:
_مش بذمتك بعرف اتصرف
وبعد دقائق
ريم:
_يا موج مش ملاحظة ان الراجل ده من اول ما طلعنا من البيت وهو متابعنا...
موج بثقة:
_تلاقية باعته عمر ورانا...
ريم بصدمه:
_ويبعته ورانا ليه
موج بتوهان:
_هو قالي ان براقبك وعارف كل حاجه....
ريم بقلق:
_يمكن....
ووضعت كل واحده منهم سماعة 🎧 الهاتف خاصتها وشغلا اغنيتهم المفضلة
ولم يلاحظا انهما ابتعدوا عن الطريق..
موج و ريم:
_فاضية شوية نشرب قهوة في حته بعيدة...
واحد من وراهم:
_ افضالك العمر كله....
ريم بخوف:
_مش ده اللي قولتي عليه تبع عمر....
المجهول ل موج:
_انتى اجمل بكتير من الصور.....
موج ل ريم بهمس:
_اجري....اجري..ومتبصيش وراكي...وصرخي...خلي..حد يساعدنا
ريم:
_يا موج مش هينفع اسيبك لوحدك....وانت اللي هتضرري
موج:
_اسمعي الكلام...انا هقدر انقذ نفسي او اقولك رني علي عمر يساعدنا...
المجهول:
_ بتهمسي انتى وهي بتقولي اي...؟
موج بعصبيه:
_وانت مالك.....؟
وقد اقترب منها اكثر
واستغلت هذا ريم وهربت
المجهول:
_اللي معاكي دي مش لازماني المهم انتي.....
عند ريم فضلت تجري والدموع بتسابقها..خايفه علي صديقتها ورجعت تجري لحد ما بعدت تماماً عن موج... وافتكرت ان معاها تلفون راحت طلعته واتصلت علي اول رقم وكان احمد.....
ريم بعياط:
_الو يا احمد الحقنا يا احمد....في في...
احمد كان ناسي تلفونه في الصالون... وكان خارج عمر لكن سمع رنين تليفون... اخده ولقي اللي بيرن بأسم ريم... و قام رد...
ريم بشهقات:
_موج يا احمد موج....في في...
عمر بخوف:
_ريم اهدي واتكلمي علي مهلك...
ريم بصوت عالي:
_متقوليش اهدي متقولهاش بنت عمك حد قطع طريقنا واخدها معاه....
عمر بهلع:
_موج...ريم...انتي فين....؟
ريم:
_مش عارفه....ولا حاجه...
ولقيت شخص معدي
ريم:
_ثواني يا احمد
ريم:
_لو سمحت ممكن توصفلي انا فين
الشخص اخد التلفون من ريم ووصف ل عمر العنوان
عمر اخد عربيته وساق بأقصي سرعة...واتجه للعنوان...
نرجع ل موج والمجهول
موج:
_انت مين....؟
المجهول:
_انت لسا هتسألي تعالي من غير كلام...
واقترب منها اكثر
موج بخوف:
_انت عاوز...اي....
مهتمش بكلامها وفضل يقرب منها اكثر وهي بتبعد
موج:
_تعالي تعالي

ووقفت بثبات واخدت نفس عميق وضربت بوكس👊...والتاني والتالت جه في منخيرة ومسكت حته حديده وضربته علي راسه... لحد ما فقد وعيه وزقته برجليها....وفضلت تجري...وتصرخ...
موج:
_يا ريييييم يا اي احد يا جدعان الحقوني......يا لهووووووي....
وبصت حواليها وقالت:
_اي المكان المقطوع ده
المجهول فاق ولقي موج هربت...
سمع صوتها بتنادي
موج:
_يا ولاااااااد البلد......يا رييييييييم.....
المجهول من وراها:
_هتروحي علي فين......
فضلت تجري موج وهو يجري وراها لحد ما شافهم شخص واقترب منهم...
الشخص:
_ابعد عنها يا حيوان....
وفضل يضرب فيه ...
عند ريم
فضلت مستنيه عمر يجي علشان يساعدهم....لحد ما وصل واخدها وهي كانت هتموت من الخوف وقالتله... علي المكان اللي سابت فيه موج
وفي نص الطريق لقي موج والشخص اللي انقذها...
طلع عمر من عربيته وهو خايف ليكون حصل ليها حاجه
واول ما شافها لقي لبسها مقطوع.... قلع جاكيت بتاع البدله وحطه عليها.....
الشخص اللي انقذها اصلا ضابط شرطة وكان بيلاحق الشخص اللي كان عايز يخطف موج... لكن بدأ يدخل في طريق في طريق لحد ما خلاه بعد عن الضابط
عمر ل موج:
_انتي كويسه عمل ليكي حاجه...؟
مردتش عليه موج ورمت نفسها في حضنه وفضلت تعيط....
بدأ يهدي فيها عمر ودخلها العربية...
عمر ل الضابط:
_انت مسكته....؟
الضابط واسمه مصطفي:
_ايوه يا فندم...وركبته البوكس...وانا كنت بدور عليه علشان متهم بكذا قضية اغتصاب...قتل...سرقة...يعني اقل حكم المؤبد
عمر:
_تمام....
وسابه ومشي وراح ل عند موج وريم اللي كانوا حاضنين بعض من الخوف
ركب العربية عمر وساق ومكلمش اي واحده فيهم طول الطريق....
ووصلوا عند الفيلا
نزل عمر وفتح الباب...ل موج و ريم....ونزلهم موج كانت...ماسكه ايد ريم ومتبته فيها...ودخلوا الفيلا....
والكل كان موجود في الصالون وكانت جات رضوي هي ومحمد ويوسف كأي نهايه اسبوع العيله بتتجمع...
ودخل عمر بكل ثبات...وكبرياء ووراه موج وريم
اللي كان لبسهم مبهدل ومقطع وجههم الشاحب مثل الموتي
واول مادخلوا
رضوي بهلع :
_موج بنتي....
وجريت عليهم...وكذالك الامر منة
موج رمت نفسها في حضن رضوي وفضلت تبكي
محمد و محمود ل عمر:
_ اي اللي عمل فيهم كده....كانوا فين...؟
عمر:
_اسألوا بنت اخوكم اهي قدامكم كانوا فين وانا لحقتهم علي اخر لحظه....كان هينفع دلوقتى لما كل واحده فيهم تضيع نفسها طول العمر....
موج بعياط:
_انا معملتش حاجه...هو اللي جيه ورانا...وكان وكان....
وانهارت في العياط...
رضوي ومنة:
_خلاص مش عايزين نعرف حاجه....المهم انتوا كويسين...حركت راسها ريم بمعني اه...
اخدت رضوي موج ل اوضتها ووصلتها ل عند السرير وفتحت الدولاب وطلعت ليها هدوم...
واخير موج قدرت تتكلم تاني وقالت:
_كنت هضيع يا ماما كنت هضيع....ده كان عاوز...عاوز
واكملت بانهيار
يغتصبنا يا ماما وانا بذات...كان هيضعنا العمر كله....و
حطت رضوي ايدها..علي فم موج...بمعني اسكتي متكمليش...
اخدتها رضوي في حضنها..لحد ما هديت وبعد كده قالت لها:
_ادخلي الحمام غيري هدومك وصلي ركعتين لله...
وسابتها وخرجت...
اما في الصالون عمر لم يتمالك اعصابه اكتر من كده وقال:
_ترتبيتك يا بشمهندس محمد اهي كانت هضيع شر«شرفها»
وقبل ما يخلص كلامه كان في قلم نزل علي خده...وكان من رضوي...
رضوي:
_قطع لسانه اللي يقول عليها كده...ولا انت فاكر ان ملهاش حد واللي عاوزه تقوله وتعمله...انت اي...حيوان...
عمر بغل:
_انت اذاي ترفعي ايدك عليا...انت فاكرة نفسك مين يا.......
وقبل ما يخلص كان في قلم نزل علي خده التاني وكان ابوه...
محمود بحزم:
_اوعي تتكلم مع خالتك بالشكل ده ولا عن بنت عمك...باين علي دلعتك وملكتك زواده علي اللزوم وقبل ما تتكلم عن بنت عمك...هي بنت وست البنات كمان...ولا تفتكر علشان اهلها ماتوا مبقيش ليها حد....
والشركات والعز اللي احنا فيه ده...فاكره من فين...احنا بعد ما كنا هنفلس عمك قوم كل شركات الدمنهوري...في عز شبابه...وقعد لحد ما مات وهو يكبر فيهم...
يا حيوان انت....اللي رايح تغلط في حق بنته....
كله ده قدام الكل ما عدا يوسف كان لسا معاه شغل ودلوقتي اتحرك قفل المكتب بتاعه وخارج منه...
تركهم عمر ومتكلمش تاني وراح عند اوضته
꧁استغفر آلَلَهّ ꧂
عند موج
خرجت من الحمام ولبست اسدال الصلاة...وبدأت تصلي
لحد ما تعبت تماماً وراحت تنام.... قعدت علي السرير وبعد كده نامت....بعمق...بتتهرب بيه من كل حاجه....
عدي علي الموقف ده عامان ...وفي عامان دول... موج بتحاول تقرب من عمر وهو بيصدها بكل الطرق... لحد ما قررت انها تبعد عنه بجد
وخرجت من غرفتها...
واصبحت اكثر جمالاً واناقة.. انها تبلغ من العمر 19 عاماً وهي الان في عامها الاول من كليتها...
خرجت من غرفتها وهي تستعد لذهاب الي كليتها وكان معاها في الكليه آدم و احمد وريم
كان كل ايام الي فيها دراسه تروح هي وادم..واحمد وريم بما انهم في سن بعض...
في كافتيريا الكليه...
موج وادم قاعدين علي طربيزة واحده...
وادم ماسك ايد موج
موج بتغنى:
_هو اللي عيونه نادوني من العالم كله خدوني معرفش اذاي شغلوني....انا اي اللي جرالي ..
انا بعد ما خدني جمالك وتغير حالي وحالك... انا لسا ما جتش في بالك..طب اسبتهالي...و دايما والله في بالي اه يا غايب عن عين ليالي...
كل اللي كانوا في الكافتيريا سقفوا ليهم وقال:
_تستحقوا بعض بجد
موج:
_يا جماعه متفتكروش غلط ده..مش ليه أصلا...
آدم:
_احنا لايقين علي بعض سيبك من عمر وتعالي اخطبك انا😂😂😂
واحد من اللي كانوا قاعدين في الكافتيريا قال:
_صوتك حلوجداا يا انسه....هو اسم حضرتك اي....؟
موج بفخر:
_اكيد محدش عارفني مش كده انا هعرفكم علينا
انا موج معاذ الدمنهوري...
وده آدم ابن عمتي ومن عيلته الدمنهوري...واحنا زي الاخوات مش اكتر....
وانتهي اليوم الدراسي وبعد انتهائة خرجت موج و آدم مع بعض...اكلو مع بعض وبعد كده
راحوا فيلا محمود الدمنهوري
بما ان نهايه الاسبوع بعد بكره...
وصلوا البيت
موج:
_اناااااااجيت ونورت البيت...
رنيا:
_البيت ضلم فجأه كده ليه انا مش شايفه.. 😂😂😂
موج:
_مضلم بناسه...
آدم:
_اول يوم مدرسه 😂😂يا بخت اللي خلص...
رنيا:
_بس نق يا واد الله ♥
موج:
_فين خالتوا.... يا خالتووووووو
منة:
_اي الهوسه دي يا بنت الهبله...
موج بضحك:
_تعالي في حضن اخوك يا فواز
وعانقوا بعضهم وبعد كده موج ركبت راحت اوضتها غيرت هدومها... وادت فرضها
ونزلت تحت لقيت علشان معاد الغدا ولقيت الكل تحت
يارا وعماد وادم وفاطمة ومحمود ومنة وولادهم... ومحمد و رضوي.. و يوسف.. وكمان عمر وداليا...
موج:
_اي التجمع الخامس اللى انا شايفاه ده.... انا هقعد فين الله
يوسف:
_تعالي هنا وانت ساكته
موج:
_طيب يا روحي 🔥
وقعدت جمب يوسف ورضوي
موج ل داليا:
_اي يا دودو باباكي رماكي عندنا ولا اي انت ليكي سنتين وانت هنا...
داليا كانت هترد رد عمر مكانها وقال:
_هي قاعدة عندك ولا بتاكل من اكلك خليكي في نفسك احسن...
موج:
_انا مكلمتكش انا بكلمها هي وفيها لسان ترد
محمود:
_باااااااس يا ولاااااااد اعملوا احترام للكبير
موج بدلع:
_علشانك انت يا حوده...
محمود بضحك:
_اي حوده دي.... الله هاتي دلع حلو.... يليق بيا
*الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
*رقية محمد عبداللاه*
موج بإغراء:
_خلاص يا بيبي اجبلك الاكل يا بيبي...
منة:
_احترمي نفسك يا بنت مروه
موج:
_جري اي حجة بدلع حبيبي شوية علشان محروم
محمود بضحك:
_قوليلها يا بنتي
موج:
_خلاص يا بيبي هجبلك واحدة قدي حلوه بس مش احلي مني يا بيبي...
منة رفعت السكينه:
_تعالالي كده يا بنت مروة..انا مش هخليكي تنفعي جواز ولا تتنفعي في اي حاجة...
موج بخوف:
_جري اي يا حجه كنت هاخدك الكوفير تعيد شبابك اللي ضاع هدر
منة:
_اذا كان كده ماشي
موج:
_ايوه كده اموت في الفن انا ايوه صح عاوزه اقول ل بابا والبيبي واونكل عماد وانتوا سر خطير....
زين:
_انا اللي قتلت موفاساه
موج بضحك:
_مش هو يا فالح...ده سر اخطر
احمد:
_خلاص بعد الاكل علشان انا هموت من الجوع....
بعد الاكل
موج بكبرياء :
_بما انكم أولياء اموري بعد بابا الله يرحمه...فانا عاوزة اقول ليكم حاجه تخصني...وانا موافقه بس حبيت...ان يكون عندكم علم
محمود:
_قولي قولي انا حاسس انها مصيبه كبيرة
موج:
_لا يا حجوج انتوا هتخلصوا من مصيبه....
محمود:
_قولي يا مصيبة سوده وليها قرون...
موج:
_بقي كده با حج خليتنا شيطان 👿 مش مشكله بردوا
احمد و زين:
_ما تخلصي يا بت وقولي علي طول بلاش العب بالاعصاب قطعتي الخلف.....
اخدت موج نفس عميق واتكلمت:
_ يا بابا... انا في زميل ليا في الكلية معجب بيا وعاوزين نرتبط... بس حبيت اقول
اتكلم عمر بعصبيه:
_ده مرفوض ومفيش عندنا بنات للجواز...
موج بنفس العصبية:
_وانت مالك مش خاطب مليكش دعوه بيا أبداً وانا هتصل عليه واخليه يجي بكرة يتقدم
محمد:
_اللي عاوزاه يا بنتي اعمليه واحنا راضين...
موج:
_انا حبيت اخد رايكم علشان معملش حاجة من وراكم....
احمد:
_ياااااه اخيرا هنخلص من واحده عقبال الباقي يا رب....
ريم:
_احنا قاعدين علي قلبك يا حلوف انت....
رضوي:
_باااااااس يا حلاليف وألف مبروك يا بنتي عقبال الفرحة الكبيره....
موج:
_بعد اذنكم هكلم البيبي بتاعي
اقترب منها عمر وهمس في اذنها:
_انت بتاعتي انا يا حلوة ولو علي ده فعلي جثتي انك تكوني لغيري ....
موج بصوت عالي خلت الكل اخد باله:
_بتحلم يا اخويااا عارفه ده...فين...هتلاقيه عندام ترتر...اهو سامعة ترتر بينادي عليكي يا ايه ......
اكمل بغرور:
_يا ابيه.....
خرج عمر من الفيلا تماما واخذ يفكر هيعمل اي.....؟
موج بعد ما كلمت مخطوبها...نادت علي ادم....
موج:
_اللعب ابتدي....
آدم بانتصار:
_ وهيكون علي المكشوف
اقتربت منه موج وعانقته
وهو بادلها العناق...وكان في حد جمبهم وبيصورهم وهما مع بعض....
خرجت موج من حضن آدم وامسكت بيده....ودلفوا الي الداخل....
موج بصوت عالي:
_كلمته يا حجوج وقالي اي قالي يا بيبي....
رنيا:
_احم إحم...سيبي ايد الواد هتكوني مخطوبه اليومين دول وخطيبك يغير...
موج وقد قبلت آدم....في خده وقالت:
_ده زي يوسف.....وابيه مالك....
ريم:
_وليكن.....
موج:
_جاي بكرة يا حجوج وبيقول لو حصل نصيب هنعمل خطوبه تاني يوم.....
رضوي:
_هتمشي بسرعة كده. 😂😂
واخيرا فاطمه اتكلمت:
_هيكون عندنا فرح لولولولووووووولي 💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼رقصوني يا ولاد 💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼 مبروك يا موج عقبال الحج عماد اللي هو بابا
يارا:
_بقي كده....طيب تعالالي...ورفعت الشبشب...
فاطمه:
_خلاص بقي يا حجه سماح المرادي....
واكملت عندنا فرح لولولولووووووولي لولولوووووولي....💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼 الفرح فرحنا.....
زين:
_البنت اتجنت يا ولاد.....
اما عمر...رتب اموره علي....
جاء اليوم التالي واتت عائلة خطيب موج وكان اسمه عاصم...واتفقوا علي اليوم التالي هتكون الخطوبة...
بعد ما مشوا
موج:
_عروووووووسه يا ابااااا....
مبروك ليكي يا موج....لولولووووووولي...
احمد:
_كلكم اتجنيتوا ولا ايه...؟
موج:
_باااااااس هتولي الولا زين نختار الفستان والكوفير
احمد:
_اي هعرف زين بالحاجات دي....هو بنت زيك يااااك
موج:
_زوقه حلووووو
احمد:
_علشان باد بوي......
زين من وراه:
_انا باد بوي....
موج:
_اخلص يا عم...وتعالي
شدته من ايده واراحوا مع بعض اختارورا الفستان..والبيوتي سنتر...اللي هتعمل فيه....
وعدا اليوم....
وجه يوم الخطوبه...
موج من اول طلوع الشمس وهي في البيوتي سنتر هي والبنات....طبعاً مقلكمش عملوا اي.....
جهزت موج هي والبنات وخرجوا من عندها وراحوا...للمكان اللي هيعملوا فيه
وسابوا موج ل وحدها....
موج كانت لابسه...فستان باللون الاحمر دارعها من اول كتفها مكشوف...والتاني ليه كم...وضيق من فوق ونازل تحت بالوسع....
وكانت زي القمر في تمامه....
وفجأة وموج في البيوتي سنتر....النور يقطع...وتسمع اقدام حد ماشي في المكان اللي هي فيه....
وتسمع حد بيقول:
_انتى بتاعتي انا وموج ليا لوحدي...
ويحط علي منخيرها منديل بماده منومة وبتركيز قوي....
ويشيلها ويخدها ويمشي
وبعد كده يرجع النور تاني ويجي العريس وميلاقيش موج...
عند موج كانت هتصحي حست بحد بيديها حقنة 💉 في ايدها وبعد....كده رجعت نامت تاني...
ولما صحيت....لقيت نفسها في اوضة جميله والونها مريحه للعين...وفي حد جمبها وماسك ورق واول ما صحيت رماه في وشها وخرج....
وكان ده.......
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية أنا لا أستطيع التحمل)
للأنضمام لمدونة التليجرام الخاصة بالموقع عشان يجيلك اشعار ان الرواية اللي بتبعها نزلت : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات