القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الحادي عشر 11 بقلم رقية محمد عبداللاه

 رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الحادي عشر 11 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الحادي عشر 11 بقلم رقية محمد عبداللاه

رواية أنا لا أستطيع التحمل الفصل الحادي عشر 11 بقلم رقية محمد عبداللاه

زين همس في ودنها وقال:
_انا غيرتي..بتتحكم فيا لما اشوفك..مع حد غيري علشان
انا بحبك يا موج....
موج في اللحظة دي اغمي عليها....
لكن قبل ما تفقد وعيها قالت:
_مينفعش.....
شعر زين بثقل موج... فنظر لها.. ووجدها...فاقده وعيها بين يديه
فرفعها ودلف الي اقرب غرفة.....وهي غرفة احمد...
دلف زين وهو حامل موج ودفع الباب ودخل...
تحرك الي سرير احمد ووضعها عليه...واحمد كان في الحمام يبدل ملابسه وعندما خرج ووجد زين....بجانب...موج...ففزع واقترب منهما...
احمد:
_اي جابها هنا.....؟.دي.انا عملت حاجه....ولا ايه...
احمد ل نفسه:
_عملت ايه يا منيل في البنت وكمان في سريرك...يعني...بس. انا مش فاكر حاجة..يمكن اكون سكران...او بحلم...اهو ما اكيد بحلم....
زين ل احمد:
_هات كباية ميه
اعطي احمد كوب ماء ل زين
وبدأ زين برش قليل منه علي وجه موج...
بدأت موج في الاستيقاظ...
وكانتا رنيا وريم يذهبان الي غرفة..احمد...
دلفتا ريم و رنيا بدون استأذان ووجدا...انهم بثلاثتهما بداخل...
موج:
_اناااا...فين....؟
احمد:
_عند بتاع الملامين......هتكوني..فين يعني..؟ شوفي كويس انت فين....
وشرعت موج في النظر حولها ووجدت نفسها في غرفة نوم احمد...وزين بجانبها...فبدأت في البكاء....
احمد:
_اديها البنت فهمت غلط....اشوف فيك يوم يا زين....
زين:
_يا موج...مخافيش...انا جبتك هنا...علشان..اغمي عليكي و فكرت ادخل...اقرب اوضه مش اكتر...علشان افوقك فيها
رنيا و ريم:
_الله اكبر الله اكبر صلاه النبي احسن.....
احمد:
_اي جابكم انتو هنا باااااااس
خلاص قررت ارمي نفسي...
بدأت موج في التذكر..
واقتربت من زين وقالت له في خجل شديد:
_هو انت اللي....قولته ليك شوية..ده صح...
زين بيتظاهر بعدم الفهم :
_ اللي هو اي.....؟
موج:
_مش لايق عليك الغباء يا زين
زين:
_احب اقولك و.....
عند دخول اخواتهم البنات تركوا الباب مفتوح وكان آدم و فاطمة شقيقته آتيان اليوم لكي يجتمعوا اليوم...هم وابناء خالهم...
فاطمة برفع حاجب:
_الله الله....
آدم ل موج:
_بتعملي اي هنا...؟
موج تلعثمت ولم تقدر علي الرد عليهم
استغل زين الموقف وعانق موج وهمس في اذنها وقال:
_هو انت اي حد يقولك بحبك...يغمي عليكي كده...
بس تستاهل مقلب حلوو..جداً...يا بنت انا بحبك زين اخواتي البنات...لكن اللي بحبها بجد....
فا.ط.مة...
ابتعدت عنه موج بسرعة وقالت بصدمة:
_مقلب...مش كده...مقلب
زين:
_ايوه مقلب يا اختي كنت عايز اشوفك هتعملي اي...ههههههه...لكن تفاجئت برد فعلك
موج بغضب:
_مقلب مش كده....عايزيني اصدق اني مقلب...طيب تعالالي...
وامسكت بمخدة وفضلت تضرب في زين
زين:
_يا متخلفة...طيب سيبيني ادافع عن نفسي
وكان الجميع...ينظرون لهم نظرات غريبة...البعض منها فضول رنيا و ريم...والاخر صدمة فاطمة و احمد...وبعض منها استحقار وكان هذا آدم..
موج وقد قامت بعض ذراع زين
صرخ زين
زين:
_تعرفي تعضي طيب تعالي...كده...ووشوفي هاكلك زي دراكولا...ازاي
اتت علي صوتهم العالي منة ام ابناء محمود...
موج:
_يا بن الهبلة....امك باين عليها كانت...عبيطة لما جابتك...
منة:
_اللي هي انا....؟
موج:
_لا يا خالتو مش عليكي خالص...انا علي مامته بس
زين:
_اللي هي خالتك....؟
موج:
_يا ابن اي دخل خالتي في امك...انا بشتم امك مالها خالتي بس 😂😂
منة:
_تعالالي كده وانا اوريكي مين امه ومين خالتك يا بنت مروة
موج:
_افهمي بقا انا بقول امك مش خالتي يعني في فرق
منة:
_اه عندك حق.....بس تعالالي...
موج:
_انا بقولة يا ابن الهبلة
منة برفع حاجب:
_تعالوا شوفوا البنت......
احمد:
_ خالتك دي
موج:
_بيقولوا انها خالتي وكمان بيقولوا انها مامتك...
احمد:
_دي تكون مامتي....لا يمكن...تلاقيها مرات ابويا...
موج:
_يمكن....يا ابن الهبلة....
منة:
_تعالالي انتي وهو كده وانا واريكم اللي بيقولوا دول صح ولا غلط
زين:
_باااااااس كدا يلي كل واحد علي بيته كده هش هش...الجو حر....
آدم:
_تعالالي كده يا زين اوريك بيتك فين....؟
زين:
_متشكر بيتي هنا ومع موج....
كلهم قالوا:
_الله اكبر الله اكبر بتعملوا اي يا ولاد....
موج:
_ولا حاجه....علي رأي علي ربيع
فجأة كنت نايمه في اوضتي ونايمه في سريري...ولقيت الباب بيخبط قولت مين.....قالوا البوليس...بصيت حوليا لقيت خمس شباب جمبي...كان قدامي حلين
كلهم بفضول:
_اللي هو.....؟
موج:
_كان اني ارمي نفسي من الشباك واموت كافرة....يرضيكم اموت كافرة اكيد ميرضيكمش...قولت اقضيها مع الشباب واعيش فاجرة......ونطت من علي السرير
منة رفعت الشبشب وقالت:
_تعالي قضيها مع الشباب كويس 😀...ورمتوا عليها....
موج:
_خدوا بالكم خدوا بالكم صواااااريخ بتترمي علينا....
قام زين بسحب موج...ودخل بيها البلكونة...
زين ل موج:
_عايزك تساعديني...
موج:
_تتدفع كام يا سطااااا.....؟
زين:
_تعرفي انك ماديه حقيرة
بقلمي الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
*رقية محمد عبداللاه*
موج:
_متشكرة عارفة اني كده....
عايزه اي واخلص...

꧁صلِ على رسول اللّه ꧂

زين:
_عايز اشوف البت بطة بتحبني ولا لا.....؟
موج بضحك:
_البطة ولا الوزه....
زين:
_ تعالي توريكي البطة ولا الوزه......
واقترب منها
موج:
_خلاص يا سطااا انا عارفه كويس خليك بعيد كده اشوف شغلي....بس ليا طلب صغنون قد كده🤏🏻
زين:
_علبة شوكولاته...
موج:
_اموت في الل حفظني ده
زين:
_نفسي اعرف سنانك دي مش بتوجعك أبداً
موج بغرور:
_لا مش بتوجعني تعرف ان الشكولاته....
زين:
_باااااااس محاضرة كل مرة...
هتعملى اللي قولت عليه ويصولك طلبك مضاعف...
موج:
_ماشي يا اخويا تعالي نشوف شغلنا...
وخرجوا من البلكونة لقيت الكل مشي ما عدا آدم واقف بكل برود عند باب الأوضة.....
آدم:
_خلصتوا...؟
موج:
_اه...وخلاص يا دومي متفهمش غلط يا اخويا...
آدم بستهزاء:
_غلط...بتتكلمي بجد...يبقي كلنا فهمنا غلط...
موج سحبت آدم وقالتله علي اللي حصل
آدم:
_لو علي فاطمة فهي هتموت من الغيرة قريب....
موج:
_لسا يا صاحبي...يا امااا هتشوف..
*******************
في مكان اخر.....
عمر:
_اي اللي حصل....؟
ومسك راسه وقال:
_اه يا راسي....آه آه..صداع فظيع
وتلك العاهرة تقدمت اليه وقالت:
_انت صحيت يا حبيبي...
نظر لها عمر بصدمة ووجد ان واحدة تشبه موج....او ترتدي قناع يشبه موج.. كثيراً...وترتدي...
واقتربت منه وحاوطه رقبته بيدها وقالت:
_صباح الخير يا حبيبي
عمر بصدمة:
_موج انتِ انتِ اللي جابك هنا...؟
هي بدلال:
_اللي جابني هنا انت يا حبيبي...ولا نسيت انت امبارح...اتسحبت من.الڤيلا والكل نايم ودخلت بلكونة اوضتي وخبط عليا...وقبل ما تخبط رنيت عليا....اني اصحي يا حبيبي....وبعد كده فتحت..باب البلكونة ونزلت معاك وانت امبارح...اختني علي هنا....
عمر بصدمة:
_انا عملت كده....انا مش فاهمه حاجه...
هي بتصتنع الدموع:
_اي يا عمر مش فاكر ازاي طيب...انا لو عرف عمي هيقتلني...
لاحظ عمر ان نبرة الصوت دي مش ل موج...وموج مش بتقول ل عمها غير... يا بابا ولون شعرها مش... زي موج امبارح شايفة اسود انهاردة بني...
عمر واقترب منها
هي:
_اي يا حبيبي كان امبارح وبس خليك بعيد كده....
عمر وقد اقترب اكثر وحاوطها بيديه....
هي بخوف:
_اي يا عمر انت هتعمل... ايه...؟
خليك بعيد...لو سمحت....
عمر:
_خايفه مني ليه مش انت بتحبيني....
هي بتلعثم وخوف من قربه :
_ اه اه انا....انا.. بحبك....بس خليك بعيد...
واقترب منها اكثر واصبح لا يفصل بينهما الا انش واحد.....وهمس بجانب اذنيها وقال:
_انت مين يا حلوة.....؟ ولا تلاقي تصرف بذئ خالص....؟
هي وامتلئت الدموع في عينيها وقالت:
_انا هقول كل حاجه....والله هقول بس خليك بعيد....
عمر ابتعد عنها قليلاً....وقال:
_انا سامعك يا حلوة
هي بعياط وخوف:
_والله انا يا استاذ انا اول مرة اشوفك....وانا معرفش مين هي موج...ولا شفتها الا من صورتها....والله اعلم اذا كانت حبيبتك ولا مراتك ولا مين...
انا...بابايا اتوفي وانا عندي 16 سنة كنت لسا هدخل تانيه ثانوي...وكان بابا عمل.. ليا اللي قدر يعمله...وفي يوم داخله.. اصحيه يفطر معانا..انا وماما واختي الصغيرة...ابتديت اصحيه في مش راضي يصحي...وبعد كده...ندهت علي ماما...اتصدمت مكانها وفضلت...تعيط من غير...صوت...انا فضلت اصوت لحد...ما حد في الجيران...دخل.وقالنا...
عمر:
_كملي...
هي:
_لحد ما قلنا البقاء لله...فضلت ماما...بعد موت بابا تشتغل...لحد ما خلصت تالتة ثانوي وقدمت علي الجامعة...وبعد كده ماما جالها مرض خبيث...وكان محتاج فلوس...فانا سبت الجامعة وابتديت اشتغل....كان شغلي كله...حلال علشان بابا معودناش الا عليه لحد ما فيوم وانا شغال...طردني صاحب الشغل وبهدلني علشان كان عايز....يخون مراته معايا...
فانا رفضت...وبعد كده طردني من الشغل وضربني ورماني في الشارع...رجعت البيت لقيت ماما حالتها ساءت جدا ومش عارفه...اعمل اي...وفضلت اتمشي علي البحر لحد ما في واحد
«فلاش باك»
المجهول:
_انتِ يا انسة تعالي هنا....
هي:
_انا يا حضرت....؟
المجهول:
_انا شايفك من بدري وانت بتعيطي وبتتمشي بشرود..
هي:
_وده يخص حضرتك في اي....؟
المجهول:
_لو بدوري علي شغل...فانا اقدر اساعدك وكمان هتاخدي نص مليون...قولت اي.....؟
هي اتبسمت بفرح وقالت:
_اي هو يا استاذ.....؟
نظر لها بنظرة وقحة....وقالها:
_اسمك ايه....؟
هي:
_اسمي ضحي يا استاذ....
هو وقد اقترب منها وقال:
_انت جميلة جداً...ولكي شغل عندي...وكمان فلوسه حلوة...
يعني عرض ولا في الاحلام...
قولت اي.....؟
ضحي:
_موافقه موافقه بس اي هو....؟
المجهول:
_ تعالي معايا اركبي العربية...
«باك»
هو ده اللي حصل يا استاذ طلب مني اني اكون موجودة معاك...وانا اخدت عهد علي نفسي... انا هحافظ علي نفسي لحد ما اموت...
عمر ببرود ووقاحة:
_لكن انت المفروض تنفذي اللي قالوا عليه ولا اي يا ضحي....
ضحي:
_هو اي قلة الادب دي يا استاذ....مش معاك اخوات بنات تخاف عليهم...ولا ايه....؟
عمر بعصبيه:
_ متجبيش سيرة اخواتي علي لسانك يا فاجرة....
ضحي بعياط:
_ارجوك يا استاذ ساعدني...انا مليش اي حد غير ماما واختي...ارجوك ساعدني...
عمر:
_غيري اللي لبساه ده وانا هستناكي...بره بس هتوصفي الراجل اللي قابلتيه....وانا هجبلك حقك....ولو علي الفلوس فليكي فلوس تعيشك العمر كله وليكي شغل...كويس ليكي وتقدر تكملي تعليمك... وعمليه... مامتك علي حسابي....
ضحي:
_انا مش عارفه... اشكرك ازاي يا استاذ...
عمر:
_متشكرينيش... وانت واحده مظلومة... ومتتأخريش
وقبل ما هي تتحرك كويس كان حاوطها بدراعة عند الحائط وهمس في اذنها وقال.......
꧁استغر الله ♥꧂

عند موج في الصالون واحفاد الدمنهوري مجتمعين
موج ل زين:
_حبيبي يا زين يا ابن عمي تعالي...نتجوز يا حبيبي. .
زين:
_ماشي...انا موافق..طريق المأذون..يمين ولا شمال...
موج بدلع:
_يمين يا حبيبي....
فاطمة:
_امال انا هنا بعمل اي طرطور ولا مش شايفني....
موج ببرود:
_انا سامعه صوت حاجه بتزن....
يمكن تكون حشرة
فاطمة بغل:
_بقي انا حشرة يا مفعوصة انت يا شبر ونص...تعالي اوريكي..
تاخدي كل حاجة مني ماشي لكن زين لالالالالا يعني لالالالالا حاجة مش حاجتك....تقربي لمها لا...انا اكلك بسناني دول....كفاية احضان وقبلات...ياختي الواد بقي حبة فرولة يا يعني عليه
موج بضحك:
_بقيت فرولايه يا زين...قال
وقامت باسته في خده
فاطمة بغيرة وحطت ايدها في وسطها وبتتكلم:
_لا حوش حوش بقولك اي يا حلوة قدامك.... عيال عمك كلهم نقي.... يا بلح لكن ده لا لا لا معاكي فهد.... اخويا وادهم خديهم ببلاش لكن ده لالالالالا يا روح اماااااك...زين خط احمر وكمان ولاد عمنا الي اسمه اي ده....هو هيجي السنه دى يستقر مع اخواته هنا....اه افتكرت عم...مراد....ايوه يااااختيييي ده زين خط اااحمااااار...
زين ل موج:
_البنت اتحولت يا جدعان....
موج بغيظ حطت ايدها في ايد زين وماشية
موج:
_تعالي عزي فيا يا صاحبي انا لله وانا إليه..... راجعون
فاطمة اقتربت منهم وزقت موج بضيق وحطت ايدها في ايد زين....وقالت:
_تعالي...نجيب الدبل....
بقلمي الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
*رقية محمد عبداللاه*
꧁لا إله إلا الله ♥꧂

موج بصوت عالي:
_بتحبك يا زييبن واكلت اللعبة....
آدم ل موج:
_متيجي احنا كمان نلعب اللعبة وتتقلب حقيقة ظاهرة....وحط ايده علي خسر موج....
ودخل عليهم عمر وهما قاعدين في الصالون... وايد آدم علي خسر موج....جر موج وراه زي الجاموسه بظبط..
موج:
_يا ابيه ايدي وجعتني... سيبها لو سمحت....
عمر مدلهاش اي اهتمام وفضل ضاغط علي ايدها اكتر لحد هي....ما تجمعت الدموع في عنيها وعلي وشك السقوط.
علي خدها....وفضل ساحبها لحد ما وصل لأوضته واخدها وقفل الباب....
رماها علي السرير وزعق فيها....وقال بغل وضيق:
_ عارفه يا موج لو تحركتي من علي السرير...مش لو طلعتي بره الاوضة هتلاقي تصرفي وحش علي الاخر فاهمة....
موج ضمت رجليها لصدرها...وفضلت تبكي بشهقات عالية بتحاول تمنعاها بأنها تحط ايدها علي بقها....
ام عمر مدلهاش اي اهتمام وطلع لبس علشان يغير هدومه...ودخل..الحمام....
وموج قاعدة مكانها علي طرف السرير وبتعيط بخوف...
خرج عمر من الحمام وكان بينشف شعرة...بعد ما خرج عمر...لقي موج زي ما سابها علي السرير...واقترب منها وقال:
_اديكي بتسمعي الكلام اهو....
ليه العناد بس...
اكتفت موج بنظر له فقط....
*بقلمي الكاتبة المجهولة*
*ملاك الجحيم*
*رقية محمد عبداللاه*
꧁ سبحان الله وبحمده ꧂

في بال عمر:
_لو تصدقي يا موج ان... سكوتك بيموتني اكتر من حزنك...
عمر:
_كنت فين امبارح..!
موج بخوف وبتحاول التماسك:
_وانت من امتي بتسألي راحه فين ولا جايه منين يا ابيه...؟
عمر بهدوء:
_من النهارده.... اخلصي وقولي كنت فين ولا اقولك انا...
موج اتجاهلته تماماً....
راح حضن موج من ضهرها وهمس في ودنها.. وقال كنت مع احمد اليوم كله.... ومرحتيش، التدريب... كمان.. ولا اقولك كنت فين اول امبارح ولا روحتي فين.. يوم الخميس انتي ويوسف.. وفريدة... ولا اقولك بتروحي فين وبتيجي منين وبتخرجي مع مين كل يوم....
انصدمت موج من عمر وفضلت ساكته....
عمر بصوت واطي:
_ساكتة ليه.... ولا تكوني عملتي حاجه وخايفة منها.....
موج أخيراً نطقت وقالت:
_ازاي....! ازاي انت عارف كل حاجه.....؟
عمر ساب موج وميل ضهره لورا واتكلم وقال:
_تحبي اقولك بتنامي امتي بتطلعي الجنينه امتي ولا بتاكلي امتي...؟ انا مفيش حاجة عنك مش وصلاني اول باول....
موج خافت وحست بقشعريرة في جسمها.....
عمر:
_مالك خوفتي....؟
موج بتوهان:
_انا بكرهك....انا بكرهك....انا بكرهك...يا عمر...
قرب منها وقال:
_بتقوليها من ورا قلبك...
وسامع عمر من غير ابيه حلو جداً......
꧁الله اكبر ꧂

موج زقت... عمر بعيد عنها وراحت عند الباب وجات تخرج لقيت الباب... مقفول بالمفتاح بقيت تلف يمين... وشمال وتدور علي... المفتاح مش لقياه...
عمر باستهزاء:
_بدوري علي ده.....؟
موج:
_ارجوك....افتحلي الباب يا عمر...
عمر:
_طيب خلي بالك من نفسك كويس.....والا اي...؟
موج:
_حاضر..........
عمر:
_يا موج انا......
*****************
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية أنا لا أستطيع التحمل)
للأنضمام لمدونة التليجرام الخاصة بالموقع عشان يجيلك اشعار ان الرواية اللي بتبعها نزلت : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات